فصل ۱
ویژگیهای جغرافیایی و اقلیمی منطقه
محل مورد نظر برای طراحی، در منطقه ۱۵، شهرداری تهران واقع میباشد. مطالعه
ویژگیهای اقلیمی پروژه حاضر، بر اساس آمار ۱۵ ساله (۱۳۴۴-۱۳۵۹ هـ .ش) ثبت
شده در ایستگاه کلیماتیک مستقر در نمایشگاه بینالمللی تهران انجام
مییابد. ایستگاه نمایشگاه بینالمللی در ارتفاع ۱۵۴۱ متری با عرض
جغرافیایی ۵۷ ۳۵ شمالی و طول جغرافیایی ۲۵ ۵۱ قرار گرفته است.
در ابتدا توضیحاتی کلی در مورد موقعیت جغرافیایی شهر تهران آورده شده و سپس به تفصیل ویژگیهای اقلیمی منطقه مورد نظر بررسی شده است.
هدف از این مطالعات دستیابی به اطلاعاتی است که از طریق آن، میتوان معماری
بناهای مورد نظر را تا حد امکان با شرایط و مقتضیات اقلیمی انطباق داد و
شرایط زندگی و یا بهرهگیری از فضاهای مجموعه را با وضعیت آب و هوایی محیط
تنظیم نمود.
مطالعات طراحی سرای دوستی - مرکز کودکان خیابانی 286 صفحه,رساله طراحی سرای
دوستی - مرکز کودکان خیابانی 286 صفحه,پایان نامه سرای دوستی - مرکز
کودکان خیابانی ,برنامه فیزیکی سرای دوستی - مرکز کودکان خیابانی,مطالعات
تطبیقی سرای دوستی - مرکز کودکان خیابانی,نمونه موردی مرکز کودکان
خیابانی,نمونه موردی داخلی سرای دوستی - مرکز کودکان خیابانی,نمونه موردی
خارجی سرای دوستی - مرکز کودکان خیابانی,طراحی مرکز کودکان خیابانی,طراحی
مجموعه سرای دوستی
۱-۲-۲- تعریف کودکان خیابانی
در سادهترین تعریف میتوان گفت: کودکان خیابانی، کودکانی هستند که از
طبیعیترین حقوق خود بی بهرهاند. راب بلسیلی (۱۹۹۹) می نویسد: کودکان
خیابانی بخشی از جمعیت عظیم کودکان هستند که در فقر شدیدی بسر میبرند،
آنها در تمام دنیا در معرض آسیب قرار دارند و حقوقشان تضییع میگردد
دپارتمان رفاه و توسعة اجتماعی دولت فیلیپین، تعریف زیر را برای کودک
خیابانی استفاده میکنند.
آنها کسانی هستند که در خیابان زندگی میکنند، یا بخش عمدهای از وقت خود
را در خیابانها سپری مینمایند تا خود و خانوادهشان زنده بمانند
برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
فصل ۲
تعریف و تبیین موضوع پروژه و نتیجهگیری برای انتخاب موضوع
۱-۲- تعریف و تبیین موضوع
در انتخاب موضوع طراحی برای سایت موردنظر مطالعات کاملی صورت گرفته است که نشاندهندة تناسب موضع با سایت است.
با مطالعات اجتماعی و مصاحبههائی که از اساتید و افراد فعال در این زمینه
در سازمان بهزیستی و غیره توسط اینجانب و مطالعه مفصل در مورد خود سایت و
فصل ۶ رساله انجام گردید. این نکتة مهم کاملاً اشاره شده است.
لذا در این فصل به مطالعات مربوط به موضوع پروژه پرداخته خواهد شد تا با
الهام از این مطالعات در مورد وضعیت کلی کودکان خیابانی) به نتیجهگیری
اصلی در مورد علت انتخاب پروژه دست یابیم.
۲-۲- تعریف کودک
بر اساس مادة ۱ پیمان جهانی کودک (فصل ۳ رساله) هر انسان زیر ۱۸ سال کودک تلقی میشود.
هدف از این ماده: حمایت حداقل تا سن ۱۸ سالگی و در عین حال امکان برخورداری
آنان از استقلال به عنوان اشخاص تابع قانون شود خویش است. در تعیین حداقل
حدود سنی هیچگونه تبعیض نباید صورت گیرد.
مصالح کودک به عنوان اصلیترین نکته منظور شده و حداکثر بقاء و رشد کودک تضمین گردد.
در ایران براساس قانون مدنی، پسربچة ۱۴ ساله و ۷ ماهه و دختر بچة ۸ ساله و
۹ ماهه بالغ و در نتیجه کبیر است، در نتیجه با رسیدن به این سنین افراد
فوق با همان مجازاتهای قانون بزرگسالان مواجه هستند، هر چند تاکنون چیزی در
عمل اجرا نشده است.
از دلائل اهمیت و رسیدگی کودک میتوان به :
۱- بهرهوری افزودة اقتصادی
۲- صرفهجوئی در مخارج
۳- نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی
۴- تقویت ارزشها
اشاره کرد.
۱-۲-۲- تعریف کودکان خیابانی
در سادهترین تعریف میتوان گفت: کودکان خیابانی، کودکانی هستند که از
طبیعیترین حقوق خود بی بهرهاند. راب بلسیلی (۱۹۹۹) می نویسد: کودکان
خیابانی بخشی از جمعیت عظیم کودکان هستند که در فقر شدیدی بسر میبرند،
آنها در تمام دنیا در معرض آسیب قرار دارند و حقوقشان تضییع میگردد
دپارتمان رفاه و توسعة اجتماعی دولت فیلیپین، تعریف زیر را برای کودک
خیابانی استفاده میکنند.
آنها کسانی هستند که در خیابان زندگی میکنند، یا بخش عمدهای از وقت خود
را در خیابانها سپری مینمایند تا خود و خانوادهشان زنده بمانند، آنها
توسط فرد بزرگسالی مراقبت و سرپرستی نمیشوند. (همینویی ۱۹۹۶)
یا در تعریف دیگری آمده است: مجموع کودکانی که به دلیل کمبود یا فقدان
نظارت والدین علاقمندی به تحصیل و گذراندن اوقات در منزل ندارند ولاجرم در
خیابانها کار و یا زندگی میکنند. (اسفنجاری ۱۳۸۱)
یونیسف (۱۳۸۱) بر اساس تعریف دیگری این کودکان را به دو گروه اصلی زیر تقسیم میکند:
۱- کودکان خیابانی (Children “on” the street)
این کودکان در واقع کودکان شاغل در خیابان هستند که برای کسب درآمد برای
خانواده در خیابان کار میکنند. میزان ارتباط این کودکان با خانواده متفاوت
است و ممکن است این ارتباط روزانه یا در حد چند بار در سال باشد. اما به
هر حال احساس تعلق به خانواده در این کودکان وجود دارد.
۲- کودکان خیابانی (children “of” the street)
این کودکان گروه کوچکتری از کودکان خیابانی را تشکیل میدهند اما مشکلات
پیچیدهتری دارند. برای این کودکان خیابان به منزله خانه است و آنها در پی
سرپناه و غذا هستند و دیگر افراد خیابانی برای آنها حکم خانواده را پیدا
کردهاند. این کودکان یا سرپرستی ندارند و یا در صورت داشتن خانواده به
دلیل مسائل مختلف زندگی در خیابان برایشان امنتر از زندگی در خانه است.
کودکان رها یا طرد شده و کودکان فراری نیز گاه به عنوان گروهی مجزا مطرح
میشوند اما نظر به اینکه در خیلی از موارد راه بازگشتی ندارند و در مدت
کوتاهی به کودکان خیابان مبدل میشوند، در بعضی تقسیمبندیها جزو گروه
کودکان خیابان محسوب و منظور میشوند.
لاسک (۱۹۹۲) معتقد است چهار گروه کودک خیابانی وجود دارد:
۱- کودکانی که در خیابان کار میکنند ولی از سوی خانواده حمایت میشوند.
احتمالاً آنها مدرسه میروند، رفتارهای مجرمانه محدودی دارند و برخی از
آنها نیز مواد مخدر مصرف میکنند.
۲- کودکانی که ارتباط کمتری با خانوادهشان دارند و در خیابانها کار میکنند.
۳- کودکان خیابانی که هیچگونه ارتباطی با خانوادهشان ندارند (آنها اغلب
فرار کردهاند، یتیم هستند و یا طرد شدهاند) این کودکان با مؤسسات اجتماعی
نظیر مدرسه بیگانهاند و ممکن است به صورت غیرقانونی زندگی کنند. به طوری
که حتی قربانی خیابان و آزار جنسی شوند.
۴- کودکان خانوادههای خیابانی که خانواده آنها نیز در خیابان کار و یا زندگی میکنند.» (به نقل از همینوی، ۱۹۹۶)
بلنک مدل« آشکار- پنهان» را در مورد کودکان خیابانی مطرح میکند: کودکان
خیابانی آشکار به کودکانی اشاره دارد که به سادگی قابل مشاهده هستند. آنها
در خیابانها در قالب اقتصاد غیر رسمی کار میکنند در حالی که گروه پنهان
کودکانی هستند که مورد استثمار قرار میگیرند. برای مثال به عنوان کارگر
خانگی، کارگران کارخانه و سایر کارهای کودکان مشغول هستند یا به فحشا و یا
دیگر تجارتهای غیرقانونی مجبور میشوند. هر چند کودکان خیابانی بیشتر پسر
هستند، نوع دوم کودکان خیابانی پنهان را دختران تشکیل میدهند. (همینوی،
۱۹۹۶)
۳-۲- تاریخچة کودکان خیابانی
جنگ جهانی دوم علاوه بر ویرانیها و صدمات روانی بسیار، اثرات مخربی نیز بر
وضعیت کودکان گذاشت. به همین دلیل در سال ۱۹۴۹در کنفرانس بینالمللی
کارشناسان و مدیران جوامع اطفال در بلژیک به موضوع در تعلیم و تربیت و
بازگشت دادن اطفال به راه راست در اجتماع پرداخته شد. در این کنفرانس دکتر
«ژان شازان» قاضی دادگاه اطفال فرانسه در سخنرانی خود تحت عنوان دستههای
ضد اجمالی اطفال و بازگشت دادن آنها به محیط و جامعه، از اصطلاح «کودک
کوچه» استفاده کرد. وی بر این باور بود که کودک، کوچه را به جهت مشکلات
خانوادگی و وضعیت نامطلوب اقتصادی انتخاب میکند. همچنین دکتر «ماریا و
نتورینی» ایتالیایی- در این کنفرانس سخنرانی خود را با عنوان «اطفال کوچه»
ارائه نمود و در آن به ذکر عواملی که موجب رها شدن کودکان در خیابان و
ولگردی آنان میشود، پرداخت. در سال ۱۹۵۰ یونسکو مباحث ارائه شده در این
کنفرانس را در نشریهای تحت عنوان «کودک ولگرد» به چاپ رساند. (اسفنجاری ص
۵۰ و ۵۱)
بیسلی (۱۹۹۹) مینویسد: «کودکان خیابانی ابتدا در شهرهای امریکای لاتین و
هند ظاهر شدند. علیرغم تلاشهای بسیار دولتها و سازمانهای غیردولتی تعداد
کودکان خیابانی در این مناطق هنوز رو به افزایش است. جنگ و اپیدمی بیماری
ایدز نیز بر تعداد این کودکان میافزاید. فروپاشی اقتصادی و مالی در
کشورهایی مانند اندونزی فقرا را به خیابانها میراند و سببب رها شدن کودکان
در خیابانها میشود. پایان کمونیزم نیز شرایطی را بوجود آورد که هیچ شبکه
امنیتی برای افراد بیکار یا سایر کسانی که در وضعیت نامساعد اجتماعی قرار
داشتند، باقی نگذاشت. از این رو شهرهایی نظیر مسکو، پترزبورگ، کیف، صوفیه و
بخارست نیز با پدیده کودکان خیابانی به طور بیسابقهای روبرو شدند».
کودکان خیابانی اصطلاحی است که اولین بار روزنامه نگاران غربی در دهه ۱۹۸۰
آن را به کار بردند. آنها این اصطلاح را برای گروههای کودکانی که همه با
قسمت عمدهای از وقت خود را در خیابان میگذراندند، بکار بردند نه برای
افرادی با چنین ویژگیهایی. (ظهوری)
در حقیقت قشر بسیار فقیر همیشه، مستعدترین طبقة جامع برای انتخاب شدن توسط
آسیبهایی اجتماعی بوده او درصد بالای این طبقه در کشور ما بصورتی طبیعی و
بدیهی آسیبهای اجتماعی را افزایش داده است و پدیدههای ناموزون و آشکاری
همچون کودک خیابانی- اعتیاد – تکدیگری- فحشاء و … را مکرر و به تناوب در
چشم شهروندان مینمایاند. (جعفریان ۱۳۸۲)
ردپای ایحاد این کودکان را در ادبیات رئالیست اروپا میتوان یافت،
الیورتوئیست یکی از قهرمانان چارلز دیکنز انگلیسی و کاروشن یکی از شخصیتهای
رمان بینوایان ویکتور هوگوی فرانسوی، زندگی شبیه کودکان خیابانی امروزی
داشتند.
دوران قاجار را به جهت فقر و هلاکت و جهل عمومی میتوان دوران اوج تکدی و ولگری در ایران دانست.
فردریچارد زن در وصف گرایان دوران ناصرالدین شاه مینویسد: انسان متعجب
میشود که جامههائی بدان زنندگی چگونه بر پیکرگدایان میچسبد، بعضی از
کودکان متکدی به کلی از پوشیدن لباس خودداری میکنند.
۴-۲- وضعیت کودکان خیابانی در جهان
حدود ۷۵% کودکان خیابانی تا حدودی پیوندهای خانوادگی خود را حفظ نمودهاند،
اما قسمت اعظم زندگی خود را در خیابانها به تکدی، فروش و زیورالات ارزان
قیمت، واکس زدن، شستن اتومبیلها و … میگذرانند.
اکثر این کودکان از جهت تحصیلی هرگز از پایة چهارم ابتدائی بیشتر نمیروند
و ۲۵% بقیه که کاملاً در خیابانها زندگیمیکنند، غالباً در دستة دیگر
جدای از بچههای گروه اول قرار دارند. آنها بعنوان بچههای خیابان شناخته
میشوند، بدین ترتیب که در ساختمانهای متروک، زیرپلها و … می خوابند، آنها
غالباً به سرقتهای کم اهمیت ، دله دزدی و خودفروشی متوسل میشوند، اکثراً
به مواد استثنایی مثل چسب کفش که به آنها فرار از واقعیت را عرضه میدارد
اعتیاد دارند، که این باعث مشکلات جسمی از قبیل ورم ریوی، نارسائی کلیه و
آسیب مغزی جبران ناپذیر و مشکلات روانشناختی مثل توهم زدگی برای آنان
میشود.
یونیسف گرازش میدهد، بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۹ کشورهائی با ۲۰% ثرومندترین
جمعیت جهان، سهمشان از تولید ناخالص ملی از ۲/۷۶% تا ۷/۸۲% افزایش یافته
است و کشورهایی با ضعیفترین تولید ناخالص ملی سهم خود را با سقوطی از ۳/۲%
به ۴/۱% داشتهاند. این در حالی است که کازا الیلرنزاد «سازمان حمایت از
کودکان خیابانی تشخیص میدهد که فقر و نابرابری اقتصادی جهانی رنج این
کودکان را ایجاد نموده است و سازمان در نظر دارد ، امکانات مالی خود را بر
تداوم حق انتخاب بچهها برای اصلاح زندگیشان که بصورت ارائة پناهگاه آزاد
خدمات بازپروری، حرفهآموزی و کمک حقوقی است، تمرکز دهد.
۱-۴-۲- وضعیت کودکان خیابانی در ایران
-جانقلی (۱۳۷۸) آورده است: بطور کلی این کودکان بدو دسته عمدةساکن و مهاجر
تقسیم میشوند که گروه مهاجر بیش از ۶۵% از آمار کودکان خیابانی تهران را
تشکیل میدهد دسته بندی آنها از لحاظ گذراندن امور شامل موارد زیر است:
۱- کارگران خیابانی دارای مشاغل راحتی
۲- کارگران خیابانی دارای مشاغل کاذب
۳- ولگردان تلکه گیر و باج گیر
۴- متکدیان
۵- گروه عمده بر همکاران که عموم این کودکان در یک نگاه کلی در آستانة آسیبپذیری و اعمال ضد اجتماعی قرار دارند.
وی آنها را از لحاظ وضعیت اجتماعی و خانوادگی به گروههای زیر تقسیم میکنند:
۱- کودکان تک سرپرست با مادر
۲- کودکان تک سرپرست با پدر
۳- کودکان بدون سرپرست
۵-۲- کودک در خیابان» و «کودک خیابان
کاشفی (۱۳۸۰) کودکان خیابانی را به دو دستة مزبور تقسیم میکند و متعقد است، گروه «کودک خیابان» در مفهوم مذکور قرار میگیرند.
الف- کودک در خیابان:
کودک در خیابان معمولاً در طول روز در خیابان است و شبها به خانه برمیگردد، یعنی هنوز دارای تماس منظم با خانواده است.
در ایران در رابطه با گروه «کودک در خیابان» اصطلاحاتی مانند «بچههای پارک» «بچه معروف » و «بچههای کلوپ» باب شده است.
ب- کودک خیابان:
به اعتقاد بعضی از محققان هنگامی که از کودکان خیابانی در معنای دقیق و صریح کلمه سخن میگوئیم، منظور « کودکان خیابان» هستند.
کودکان خیابانی در خیابان زندگی میکنند، میخوابند و معیشت خویش را از
خیابان فراهم میسازد. روابط بسیار کمی با خانوادة خود دارد، یا روابط خود
را با آن قطع کرده و یا اصلاً خانوادهای ندارند.
کودکان رها شده، فراری و بعضی از کودکان یتیم بدلیل فوت والدین، جنگ یا ایدز در این گروه قرار دارند.
در رابطه با این گروه اصطلاحات «کارتن خواب» «خیابان گرد» ، «اتوبوس خواب» و
«قطار خواب» و «سینما خواب» (البته بقول کاشفی) رایج است.
نکته در اینجاست که اکثریت کودکان خیابانی بی خانمان هستند و نه مجرم و
بیشتر آنها بکار اشتغال دارند، بدون اینکه از حمایت لازم برخوردر باشند و
در معرض خطرات و انواع مختلف بهرهکشیها قرا ردارند، از کودکان خیابانی
برای فحشاء قاچاق مواد مخدر و بزهکاری علیه افراد و اموال بهرهبرداری می
شوند آنها با خطرات زیادی روبرو هستند مانند آزاد و اذیت، امراض مقاربتی،
اعتیاد، آسیب در اثر خشونت و مرگ، از طرفی آنها دارای موقعتیهای بسیار
کمتری برای رشد و تکامل عاطفی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی هستند.
۶-۲- عوامل مؤثر بر خیابانی شدن کودکان
این عوامل را بدو دستة بیرونی و درونی تقسیم میکنند:
۱-۶-۲- عوامل بیرونی (اجتماعی)
کاشفی (۱۳۸۰) در توضیح عوامل اجتماعی مؤثر بر خیابانی شدن کودکان به موارد زیر اشاره میکند:
۱- فقر وعدم توزیع عادلانه ثروت در جامعه و وجود اختلاف شدید طبقاتی
۲- عدم سیاستگذاری دولتها در زمینة کنترل جمیعت :
میتوان گفت با رشد بیش از حد جمعیت هر ۱۰ سال ۲۰۰ میلیون کودک به جمعیت کودکان خیابانی اضافه میشود.
۳- سیاستگذاری نادرست دولتها بویژه در رسیدن به تکنولوژی اتمی یا نظامی:
هدایت سرمایههای جامعه بسوی طرحهای نظامی و اتمی مخصوص در کشورهای در حال
توسعه بی تردید با کاهش خدمات رفاهی در جامعه همراه خواهد بود.
۴- بیتفاوتی نسبت به اشتغال کودکان و عادی شدن کار کودکان در جامعه.
۵- فاجعه اینجاست که این خیانت را به عنوان واقعیت زندگی بپذیریم.
۶- بحرانهای اقتصادی اجتماعی مثل فروپاشی بلوک شرق
۷- جنگ یا اغتشاشات داخلی
۸- مهاجرتهای ملی (درون مرزی)
۹- مهاجرتهای بین المللی
۲-۶-۲- عوامل درونی (خانوادگی)
یافتههای پژوهش اسفنجاری ۱۳۸۰ بیش از هر چیز بر تأثیر عوامل اقتصادی و فقر خانوادة بر بروز پدیدة کودکان خیابانی تأکید میکند.
و………………………….
****************************************************
فهرست مطالب:
عناوین صفحه
مقدمه
فصل اول :
مطالعات اقلیمی و جغرافیائی منطقه:
۱-۱- خلاصه روند دویست ساله توسعه و گسترش شهر تهران:
۱-۱-۱- تاریخچه هسته تاریخی شهر تهران و مراحل توسعه فیزیکی شهر تهران
۲-۱-۱- ساختار جمعیتی شهر تهران
۲-۱- موقعیت جغرافیائی
۳-۱- موقعیت طبیعی
۴-۱- پهنه بندی خطر زمینلرزه در تهران
۵-۱- ویژگیهای اقلیمی:
۱-۵-۱- دما
۲-۵-۱- میزان بارش
۳-۵-۱- رطوبت نسبی
۴-۵-۱- روزهای یخبندان
۵-۵-۱- روزهای بارانی
۶-۵-۱- باد
۷-۵-۱- تأثیر جهات وزش باد در ساختمان
۸-۵-۱- تأثیر جهات تابش خورشید در استقرار ساختمان
۹-۵-۱- ارتفاع بناها
۱۰-۶-۱- بررسی و نتیجهگیری از آمارهای موجود جغرافیائی و اقلیمی منطقه
۷-۱- احکام و ضوابط طراحی معماری
منابع و ماخذ فصل اول
فصل دوم:
تعریف و تبیین موضوع پروژه و نتیجهگیری برای انتخاب موضوع:
۱-۲- تعریف و تبیین موضوع
۲-۲- تعریف کودک
۱-۲-۲- تعریف کودکان خیابانی
۳-۲- تاریخچه کودکان خیابانی
۴-۲- وضعیت کودکان خیابانی در جهان
۱-۴-۲- وضعیت کودکان خیابانی در ایران
۵-۲- «کودک در خیابان» و «کودک خیابان»
۶-۲- عوامل موثر بر خیابانی شدن کودکان
۷-۲- بزهکاری و بزهدیدگی کودکان خیابانی
۸-۲- وضعیت بهداشتی کودکان خیابانی
۹-۲- وضعیت روانی- اجتماعی کودکان خیابانی
۱-۹-۲- مدرسه (اجتماع)
۲-۹-۲- وضعیت روانی
۳-۹-۲- مشکلات رفتاری
۱۰-۲- اقدامات ملی انجام شده در مورد این کودکان
۱-۱۰-۲- سازمان بهزیستی
۲-۱۰-۲- شهرداری
۳-۱۰-۲- سازمان بینالمللی
۱۱-۲- آمار کودکان خیابانی
۱۲-۲- نتایج بدست آمده از تحقیق دکتر رسول روشن در رابطه با وضعیت زیستی، روانی و اجتماعی کودکان خیابانی ایران
۱۳-۲- مقالات برخی از جرائد در مورد وضعیت نابسامان کودکان خیابانی
۱۴-۲- نتیجهگیری برای انتخاب موضوع فوق
۱۵-۲- پیوست مقالات جرائد در مورد وضعیت نابسامان کودکان خیابانی
منابع و ماخذ فصل دوم
فصل سوم:
مباحث عمومی مرتبط با پروژه:
۱-۳- مصاحبه با آقای دکتر اقلیما (عضو هیئت علمی دانشکده بهزیستی و توانبخشی کشور)
۲-۳- مصاحبه با خانم کاووسی (کارشناس قسمت آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران)
۳-۳- مصاحبه با خانم قلیزاده و آقای نریمانی (افراد فعال در رابطه با کمک به این کودکان
۴-۳- مفاد پیماننامه جهانی حقوق کودک
۵-۳- راهکارهائی برای جلوگیری از بوجود آمدن یا کاهش کودکان
خیابانی
۶-۳- روانشناسی دوران نوجوانی
۱-۶-۳- حالات روانی و عاطفی در نوجوانان
۲-۶-۳- شناخت خصوصیات فیزیکی کودکان و نوجوانان
۷-۳- کودک، معماری و فضا
۱-۷-۳- دریافت حسی و هوشی فضای معماری
۸-۳- معماری برای کودکان
۹-۳- طراحی فضا با توجه به مشکلات رفتاری و روانی کودکان و
نوجوانان
منابع و ماخذ فصل سوم
فصل چهارم:
بررسی مراکز کودکان خیابانی متناظر با طرح مجموعه مورد نظر خارجی و نقد و بررسی بازدیدهای انجام شده از مراکز داخلی:
۱-۴- مراکز خارجی:
۱-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی ترکیه
۲-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی کنیا
۳-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی برزیل (شهر مارینگا)
۴-۱-۴- پروژه ملی کودکان خیابانی فیلیپین (از سال ۱۹۸۶ تا کنون)
۵-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی هندوستان
۶-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی آفریقای جنوبی
۷-۱-۴- مراکز کودکان خیابانی کانادا
۲-۴- مراکز داخلی:
۱-۲-۴- مجتمع خدمات رفاهی- بهزیستی سبزوار
۱-۱-۲-۴- موقعیت
۲-۱-۲-۴- اجزاء طرح
۳-۱-۲-۴- معرفی کم و کیف معماری طرح
۲-۲-۴- بازدید و تحلیل مرکز کودکان خیابانی قرنطینه یاسر
۳-۲-۴- بازدید از مراکز بعثت و شبانهروزی عاصف
۴-۲-۴- بازدید از مراکز کودکان خیابانی اسماعیل محمدی
منابع و ماخذ فصل چهارم
فصل پنجم:
معرفی سایت پروژه:
۱-۵- موقعیت شهری منطقه ۱۵ تهران
۱-۱-۵- تراکم جمعیت و کمبود امکانات رفاهی
۲-۱-۵- بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانوادههای ساکن منطقه ۱۵ تهران
۲-۵- کاربری پیشنهادی در طرح تفضیلی
۳-۵- زمین پروژه و قابلیتهای آن
۱-۳-۵- جنسیت خاک سایت
۲-۳-۵- آب در منطقه طرح
۳-۳-۵- کوههای متصرف در منطقه طرح
۴-۳-۵- موقعیت گسل زلزله نسبت به منطقه طرح
۵-۳-۵- بررسی معیارهای مربوط به محیط طبیعی و جغرافیا
۶-۳-۵- دسترسیهای سایت
۱۰-۵- چکیده
منابع و ماخذ فصل پنجم
فصل ششم:
بررسی ابعاد، استانداردها و چگونگی تعیین برنامهریزی فیزیکی:
۱-۶- تعیین برنامهریزی کالبدی سایت
۱-۱-۶- ساختمان اداری
۲-۱-۶- ساختمان خوابگاه
۱-۲-۱-۶- قسمت خوابگاهها
۲-۲-۱-۶- آشپزخانه
۳-۲-۱-۶- محل ذخیره مواد و سردخانه
۴-۲-۱-۶- محل تهیه غذا
۵-۲-۱-۶- محل طبخ
۶-۲-۱-۶- محل غذاخوری
۱-۶-۲-۱-۶- سرو غذا
۲-۶-۲-۱-۶- سرویسها
۷-۲-۱-۶- رختکن و سرویسها
۸-۲-۱-۶- محل پارک ماشین و بار انداز
۹-۲-۱-۶- رختشویخانه
۱-۹-۲-۱-۶- منطقه یا آمادهسازی
۲-۹-۲-۱-۶- قسمت شستشو
۳-۹-۲-۱-۶- قسمت خشک کن
۴-۹-۲-۱-۶- محل اتوکشی
۳-۱-۶- ساختمان اجتماعات
۱-۳-۱-۶- سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر سر پوشیده)
۲-۳-۱-۶- نمازخانه
۳-۳-۱-۶- کتابخانه
۱-۳-۳-۱-۶- جا برای گذاشتن وسائل
۲-۳-۳-۱-۶- مخزن کتاب
۳-۳-۳-۱-۶- سالن مطالعه
۴-۱-۶- ساختمان آموزشی
۱-۴-۱-۶- گالری
۲-۴-۱-۶- کلاسهای آموزشی
۳-۴-۱-۶- آتلیهها (کلاسهای هنری)
۴-۴-۱-۶- سمعی و بصری
۵-۱-۶- کارگاههای تخصصی
۱-۵-۱-۶- نکاتی در زمینه طراحی و برنامهریزی کارگاهها
۱-۱-۵-۱-۶- محوطه انبار و نگهداری
۲-۱-۵-۱-۶- محوطه تدریس
۳-۱-۵-۱-۶- ماشینآلات
۶-۱-۶- غرفههای فروش و تریا
۷-۱-۶- فضاهای سبز و ورزشی
۸-۱-۶- نگهبانی
۲-۶- سازه
۳-۶- تاسیسات
۱-۳-۶- گرمایش
۲-۳-۶- حرارت مرکزی
۳-۳-۶- تهویه
۴-۳-۶- خنکسازی مکانیکی
۵-۳-۶- تهویه مطبوع
۴-۶- نتیجهگیری جهت ریختن برنامه فیزیکی طرح
منابع و ماخذ فصل ششم
فصل هفتم:
توضیح روند طراحی و شکلگیری احجام در سایت
فصل هشتم:
نقشههای طراحی شده در مورد سایت سازمان بهزیستی کشور برای استفاده کودکان خیابانی (برای دوستی)