پاورپوینت مرکز فرهنگی جرج پمپیدو
در سال 1971، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های، ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزو پیانو ساکن ایتالیا، در مسابقه
طرح ساختمان مرکزجرج پمپیدودرپاریس دربین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند.نمای این ساختمان را مجموعه ای
از دودکش ها ، آبگردان ها، لوله های تاسیساتی و ستون ها ، تیرها، بادبندها، راه پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل
می داد. این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام ”های – تک“ یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید. لذا
مجددا در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد.
معماری ”های – تک“ فرزند خلف معماری مدرن است. ولی تفاوتهایی وجود داردوآن سادگی و بی پیرایگی که در معماری
مدرن وجود دارد در ”های – تک ” ملاحظه نمی شود واگر معماران مدرن در طرحهای خود ماشین را به نمایش می گذارند
معماران ”های – تک ” داخل ماشین را به نمایش می گذارند و اجزاء آنرا نشان می دهند.
ریچارد راجرز بر این عقیده است که : ایده های ما ریشه در باورهای ما دارد، علم همه مارا به هیجان می آورد، همانند
کلیسای گوتیک ما ساختار را نمایان می نماییم. تکنولوژی به ما کنترل بیشتری عرضه می کند ونه کمتر. ساختمانهای آینده
بیشتر شبیه روبات خواهند بود تا معبد. مانند آتاب پرست، آنها خود را با محیط پیرامون تطبیق می دهند.
” در عصر مدرن باید در ساختمان های مدرن زندگی کرد.“
اصول فکری وطراحی این سبک را می توان در ده مورد ذیل خلاصه کرد :
1- بینش پوزیتیویسم و خوشبینانه به علم و پیشرفت علمی و تکنولوژی
2- نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید
3- نمایش پروسه ساخت
4- شفاف نمودن ، لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان
5- نمایش ساختار و اجزاء درون بنا در نمای ساختمان
6- استفاده از رنگهای روشن و ساده
7- سازه و ساختار به عنوان تزئینات
8- استفاده از اجزاء کششی سبک
9- جدا کردن بخش های سرویس دهنده از بخشهای سرویس شونده
10- طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان
و...