پاورپوینت بررسی موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو
بخشی از مطلب
موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو در سال 1995میلادی افتتاح شد.پس از آنکه معلوم شد که محل موزه
در ساختمان یادبودهای جنگ سربازان در مرکز شهر سانفراسیسکو کوچک شده است ودیگر برای موزه
کفایت نمی کند,هیات امنا نصمیم گرفت محل موزه را تغییر دهد وساختمان جدید را در«یربا بوئن گاردنر
Yerba Buena Gardensy»یعنی درمحل طرح چند منظوره بنگاه بازسازی سانفرانسیسکو در ناحیه
جنوب خیابان«مارکت »که 35هکتار وسعت دارد,بسازد.جان لین مدیر موزه می گوید پس ازجست وجوی
بسیار برای معمار,سرانجام کار به بوتا محول شد.چون موزه ای می خواستیم که نمای بیرونی پرقدرتی به ما
بدهد برخلاف قبل که ما دارای موزه ای بدون حضور بیرونی بودیم.
معمار این خواست رابه معنی واقعی کلمه به اجرا در آورد واستوانه ناقصی رادرمرکز طرح طبقه طبقه خود
قرار دادوآنرا«سری که چهره اش را به مرکز شهر نشان می دهد»نامید.اگرچه یک منتقدهنری در یک
روزنامه چاپ سانفرانسیسکو این ساختمان را «مهمانی از فضا»نامید,اما شکل آن برای کسانی که با کارهای
بوتا آشنایی دارند,بیگانه نیست.لیکن این طرح نشانگر نقطه اوجی در فعالیتهای این معمار از ابتدا تا امروز
است.
مشکل شهرسازی این پروژه این بوده است که در مجاورتهای آن ساختمانهای مهمی نظیر ساختمان کنگره قدیم
کار پل رودلف ونزدیک آن برج پاسیفیک بل وآسمانخراش متعلق به آغاز قرن قرار دارند.وقرار است به آن
یک مرکزهنرهای بصری کار فومیکو ماکی و ساختمان تئاتری اثر پل شک ودوبرج در دست طراحی توسط
فرانک گه ری ودفتر اسکید مور,اونیگز,مریل اضافه شود.ساختمان با حجم 1000,000 متر مکعبی اش که
در این پروژه به ارتفاع تقریبی 45متر از زمین بیرون آمده در هرحال به لحاظ کمی قادر به مقابله بااین
نشانه های شهری نبوده است.بوتا باهمکاری شرکت محلی هلموت دوباتا
کاسابوم«Hellmuth,Obata & Kassabaum»در حدود 21هزار متر مربع ساختمان
را درزیر زمینی به وسعت تقریبا 5575 مترمربع
بنا کرد.این ساختمان قلعه مانند وپیش ریخته بانوارهایی از آجر سرخ قزاقی,گرانیت سیاه وسفید سوخته به آن
جلوه داده است,تزیین شده است.بوتا,با اثبات این قاعده کهئنوارهای افقی محیط ساختمان رابرجسته می نماید,
باعمیق کردن بندکشی ملات بین آجرها,باز هم برافقی بودن موزه تاکید کرده است.
و....