بخشی از مطلب
موزه :
مبدأ اسم موزه در یونان از روی معبدی که به موزه ها اختصاص داشته به
وجودآمد . موزه ها دختران ژوپیتر بودند که الهام بخش علم،ادبیات، هنر،
موسیقی، حجاری و .... محسوب می شدند واژه میوز معادل مناسبی در فارسی ندارد
و شاید بتوان آن را (روح هنر ) نامید.
از نظر کاربرد:
انگیزه ایجاد موزه همان اشتیاق به گردآوری است که ریشه ژرفی در طبیعت انسان
دارد همه تمدن ها از ابتدائی ترین تا پیشرفته ترین آنها در تمایل به
گردآوری اشیاء زیبا ، گرانبها ، کمیاب یا صرفاً غریب اشتراک داشته اند .
در حال حاضر ، موزه موسسه ای است که به گردآوری ، مطالعه و محفوظ داشتن
اشیاء نمایانگر طبیعت و بشر می پردازد تا آنها را به ظاهر آگاهی ، آموزش و
لذت ، پیش چشم همگان بگسترد . به امتیاز این تعریف ، واژه موزه نه تنها
موسسات حامل این نام را در بر می گیرد ، بلکه همچنین شامل نگارخانه های
هنری ، غیر تجاری ، تالارهای نمایش آثار نقاشی ، گنجینه های مذهبی و غیر
مذهبی ، برخی از ابنیه های تاریخی ، نمایشگاههای دائمی در هوای آزاد و ...
نیز می شود .هدف:
موزه ها به عنوان ساختمان نیز در بسیاری از مشخصه ها مشترک اند . در کل هدف
اصلی موزه ، جمع آوری ، مستند سازی ، حفظ ، پژوهش ، تعبییر و نمایش صورتی
از شواهد مادی است .
موزه ها به عنوان ساختمان نیز در بسیاری از مشخصه ها مشترک اند . در کل هدف
اصلی موزه ، جمع آوری ، مستند سازی ، حفظ ، پژوهش ، تعبییر و نمایش صورتی
از شواهد مادی است
کاربرد اصلی کاربرد اجتماعی:
عبارت است از هر گونه انتقال پیام بین فرستنده از یک طرف و گیرنده از طرف
دیگر خواه فرستنده انسان باشد خواه یک دستگاه مکانیکی . ارتباط را میتوان
جریانی دو طرفه دانست که طی ان دو یا چند نفر با استفاده از پیام هایی که
معنای آن ها برای همه یکسان است به تبا دل افکار – اندیشه ها – احساسات و
... می پردازند.
هنگامی که ارتباط را پوشش آگاهانه فرستنده پیام برای سهیم ساختن گیرنده در اطلا عات ع
قاید و طرز فکر هایشان می دانیم - مسئله تفاهم در هماهنگی فرستنده و
گیرنده اهمیت اصلی و اساسی می یابد.ارتباط را از نظر عادی که به کار گرفته
می شود می توان به دو گروه تقسیم کرد:
1- ارتباط کلامی :
در این نوع ارتباط کلط غیر کلمات که واحد زبان هستند به صورت نوشتاری و یا گفتاری در خدمت ارتباط در می اید
2-ارتباط غیر کلا می :
هر کاه برای انتقال پیام از نمادی غیر از کلمات استفاده شود ارتباط غیر
کلامی ر قرار گردید است.نماد غیر کلامی می تواند به صورت نقاشی – رقص –
زبان یا هر نماد دیگر باشد . عموما ” ارتباط غیر کلامی را به زبان نشا نه
ها – زبان اشیا و زبان حرکت ها تقسیم تقسیم می کند.
موزه ها را به شکلهای گوناگون طبقه بندی کرده اند، موزه های تاریخ و باستان
شناسی، موزه های فضای باز، موزه های مردم شناسی، کاخ موزه ها، موزه های
علوم و تاریخی طبیعی، موزه های منطقه ای ( محلی )، موزه های سیار ( گردشی )
، پارک موزه ها، موزه های سلاح ( نظامی )، موزه های اندیشمندان ( خانه
هنرمندان ) موزه تاریخی و باستان شناسیدید تاریخی دارند و بیانگر سلسله و
دوره های تاریخی هستند . بیشتر این آثار بر اثر کاوش های باستان شناسی به
دست آمده اند و بیانگر فرهنگ و تمدون گذشته و تلفیق کننده علم، هنر و دانش
یک ملت یا ئیک قوم هستند. چنین موزه هایی مادر نیز نامیده می شوند. موزه
ملی ایران ( ایران باستان )، موزه ملی ورسای در فرانسه و موزه تاریخ در
واشینگتن از این نوع هستند. می دهند. موزه مردم شناسی تهران و حمام گنجعلی
خان کرمان از این نوع هستند.
و....