پاورپوینت بررسی موزه شیشه و سفال آبگینه تهران
بخشی از مطلب
آشنایی با ساختمان موزه
موزه آبگینه در یک عمارت قدیم قجری در خیابان قوام السلطنه استقرار یافته
است. محوطه را یک باغ با یک فضای همسایگی تشکیل داده که بنای اصلی و
ساختمان دوم در آن واقع است.
آنچه که در نمای نزدیک بنا قابل ملاحظه است وضعیت و شرایط بنای موجود
است که باید در شرایط موجود آن حفظ می شد از جمله این شاخص ها شخصیت بنا و
حال و هوای داخلی بنا که باید حفاظت می شد ابعاد و همچنین سازه آن تنها
استقرار مقدار محدودی از مجموعه ها را امکان پذیر ساخت.
.
فرم پلان: مستطیل ، صلیبی ،H شکل
عکس هوایی از سایت موزه آبگینه
بنابراین تصمیم بر آن شد که معرفی عناصر سیستم های نمایشی، ویترین
ها،نورپردازی ها و سیستم های حرارتی و تهویه مطبوع و همچنین دیگر
اقداماتی که جهت حفاظت و دسترسی های عمومی موردنیاز است به شیوه ای انتخاب
شوند که ساختمان را به همان شیوه اولیه اش حفظ کرده و به معرض دید
بازدیدکنندگان قرار دهد.
معرفی اقلام جدید به شیوه ای انجام می شود که آنها در شرایط موجود بنا
عرضه می شوند بنابراین این راه حل تنها مسأله عرضه اقلام را حل می کنند،
موزه ابگینه و سفالینه ها ایران موزه تخصصی شیشه و سفال است .
ساختمان موزه که معمار هنر مند آن گمنام است از بناهای باارزش قرن سیزدهم
است که به ثبت آثار ملی رسیده و با توجه تزئینات زیبایی معماری مورد توجه و
مطالعه می باشد .
ساختمان موزه درحدوده 100 سال پیش به دستور احمد قوام برای استفاده شخصی او ساخته شد .
این مجموعه شامل دو ساختمان مسکونی ودفتر کارداداری که در باغی به وسعت 7000متر مربع قراردارد .
سیر تاریخی بنا
در سال 1332 مورداستفاده شخصی قوام السلطنه قرار گرفت.
بعد از آن 7سال به سفارت مصر فروخته شد .
سپس بترتیب به سفارت افغانستان و بانک بازرگانی واگذار شده است.
در سال 1355 دفتر فرح پهلوی برای ایجادموزه ساختمان راخرید.
و در سال 1356-1357سه گروه مهندسان ایرانی و اتریشی وآلمانی به سرپرستی هانس هولاین مجموعه را به موزه وفرهنگسراتبدیل کردند .
و در نهایت در سال 1359 موزه افتتاح وسپس در سال 1377بنادر فهرست آثارملی ایران به ثبت رسید .
ساختمان موزه با زیربنای 1949مترمربع دردوطبقه و یک زیزمین باطرح هشت گوش وستون های کاذب در قسمت ورودی ساخته شده هست .
سبک معماری ان تلفیقی از معماری سنتی ایران ومعماری سده نوزدهم اروپا وقابل مقایسه با معماری اواخردوره قاجاریه است .
که پی سفرهای پادشاهان قاجار به خارج ازایران دستاوردهایی به وجود آورد که
از جمله الهام از معماری اروپایی که با معماری ایرانی آمیخته شده است.
بنای اصلی موزه آبگینه وسفالینه های ایران احتمالا با همکاری یک معمار
فرنگی اجراشده است زیرا بدون رعایت جهت تابش آفتاب وایوان وبا یک پله
مدورمرکزی طراحی شده که طبقه همکف ازطریق پلکان چوبی دو طرفه که به سبک
معماری روسی ساخته شده است به طبقه بالا میرسد .
. سقف سراسری موزه که پیش از استقرار سفارت مصر در این محل به شکل گنبد ساخته شده بود دراین دوران به صورت مسطح درامده است .
طبقه زیرین به شکل سنتی با کاشی های بزرگ درقسمتی از دیوار ها و همچنین همراه با گچبری ها ی زیباست .
همچنین طراح ویترینهای موزه مهندس اتریشی به نام هانس هولاین بوده است.
در قسمت ورودی موزه ابزار و ادوات وانواع مواد ورنگ ها که در ساخت شیشه مورد استفاده قرارمی گیرند به چشم می خورد.
معمار ساختمان به جای استفاده از ایوان ازپنجره های دو گانه استفاده ودرپشت
پنجره های شیشه ای درهای چوبی تعبیه کرده است تابدین ترتیب تنظیم
روشنایی و حرارت داخل ساختمان را امکا ن پذیر کند .
تزیینات ساختمان موزه شامل اجرکاری نمای بیرونی گچبری اینه کاری ومنبت کاری درداخل است .
درنمای بیرونی ساختمان موزه حدود 50طرح آجرکاری با نقش های هندسی وگل و بوته به کار رفته است .
جدا از این تفاسیر این موزه شامل 5 تالار در 2 طبقه است که به ترتیت به این شرح هستند:
تالار مینا
تالار بلور
تالار لاجورد1 و 2
تالار زرین
تالار صدف
تالار مینا (1)
تالار مینا محل نگهداری اشیا شیشه ای و سفالی بوده است.
در این تالار کار جالبی که انجام شده این است که نه تنها تالار آثار را معرفی می کند بلکه عکس این قضیه هم در اینجا صدق می کند ...
منظور کار گذاشتن لامپ هایی در سقف کمد نمایش آثار برای روشنایی سقف تالار است...!
تالار بلور (2)...
آثار شیشه ای تالار بلور مربو ط به 1000اول پیش از میلاد تا اوایل اسلام است.