موزه هنر میلواکی
نوآوری معمارانه موزه هنر میلواکی در ابتدای قرن بیست و یکم با نوآوری قصر بلورین اثر جوزف پاکستن در قرن نوزدهم قابل مقایسه است. این بنا نیز همچون تندیسی زیبا و هنرمندانه در محیط اطراف خود می درخشد
هنگامی که ساخت موزه هنر میلواکی (MAM) به پایان رسید ، در مراسم افتتاحیه آن که در 14 اکتبر سال 2001 انجام پذیرفت ،
سی و دو هزار نفر به بازدید آن شتافتند ،
به گونه ای که تمامی محوطه به اشغال جمعیت
مشتاق درآمده بود. تا پایان سال 2001
(یعنی مدت زمانی کمتر از هشت ماه)
، 375 هزار نفر از موزه بازدید کردند. این آمار در سال 2003 به حدود 434 هزار نفر رسید ، درصورتیکه در سال 2000 میلادی ، تنها 165 هزار نفر از آن دیدن کرده بودند. پس از گشایش ضمیمه موزه ، روزانه افزون بر 5000 نفر از آن بازدید می کنند درحالیکه پیش از این ، به طور متوسط هزار نفر از موزه دیدن می کردند
طرح کالاتراوا ، نمایانگر قدرت معماری است
، به گونه ای که این بنا
امروزه تبدیل به نماد شاخص شهر میلواکی شده .
به زودی ، جهانیان این شهر را
به لحاظ دارا بودن
چنین اثر زیبا ، خلاقانه
و اثر گذار تحسین می کنند
و همواره آن را به یاد دارند
رابرت گرین استریت ، رئیس دانشکده معماری و برنامه ریزی شهری دانشگاه ویسکانسن ، استاد کمیسیون برنامه ریزی شهری و یکی از اعضای کمیته بیست و یک نفری معماران برگزیده انتخاب کننده طراح ضمیمه موزه در سال 1994 ، ضمن برگزیدن کالاتراوا از میان معماران مطرح جهان همچون «آراتا ایسوزاکی» و «فومیهیکو ماکی» اظهار داشت: من کاملاً مطمئنم که شهروندان از خلق این اثر فوق العاده ، هیجان زده شده اند و این مهر تأییدی بر گزینش صحیح ما در انتخاب معمار بزرگ ، سانتیاگو کالاتراوا است
لازم به ذکر است که ضمیمه موزه هنر میلواکی که نخستین اثر معماری کالاتراوا در ایالات متحده است به ساختمانی که پیش از این توسط «ارو سارینن» ، معمار خلاق فنلاندی – آمریکایی ، در سال 1957 تکمیل شده بود ، الحاق گشت
و...