اصول کاری ایروانیان
مهرداد ایروانیان معماری است که هم خلاقیت طراحی و هم اندیشههای فلسفی پا به پای هم در پروژه های او حضوری فعال دارند.
کارهای او خواه به صورت تعقلی یا به شکل ناخودآگاه،حالت استعاری و ابهام برانگیز دارند.وی معماری روایت گراست.
زیبایی شناسی کارهای ایروانیان در مرز بین معماری و هنرهای تجسمی سیر
میکند و از این روست که ایدههای کارهای او سرشار از خلاقیت هنری است.
او در مورد دیدگاهش در مورد معماری چنین میگوید:
به نظر من معماری صحنه و تصادف است اما صحنه وتصادف برای هرکسی متفاوت است
وقتی یک شکل ثابت را در یک جا طراحی میکنیم،نمیتوانیم ادعا کنیم که همه
همین را میبینند در واقع معماری شاید آن نتیجهگیری باشد که بعداً اتفاق
میافتد نه در آن لحظهای که برخورد یا تصادف صورت میگیرد.
- شبکه هندسی نه به عنوان قاعده پیوند دهنده بلکه به صورت استثناء در گوشه و کنار کاروی دیده میشود.
- کارهای وی به رغم پر نقش و نگار بودن کمتر حالت تزئینی دارند،به همین
دلیل مشاهده کننده سطحی نگر را به خطا میاندازد- توجه به جنس،رنگ،بافت
ونور
- از مهمترین مصالح به کار گرفته شده در کارهای وی به کارگیری بتن است.زیرا
بتن قابل تکرار و کنترل نیست و شکلی را پدید میآورد که به صورت اتفاقی
است شبیه به اتفاقاتی که در طبیعت میافتد و متنوع است.
و.....
فهرست مطالب
بیوگرافی (زندگی نامه، تفکرات، نظرات معماری، دغدغه های طراحی و مشغله های
ذهنی، منابع الهامات، روابط حجمی در کارها و.....)- اصول کاری ایروانیان-
بررسی و تحلیل آثار ایروانیان-
باغ بلند در شیراز
پارک خواجو در شیراز
باغ صفا در شیراز
ساختمان شرکت گاز در شیراز
موزه نساجی
دروازه قرآن شیراز
خانه شماره3
خانه شماره 12
خانه شماره ۱۴
پارک صدرا در شیراز
پروژه سپهر عفیف آباد
مجتمع آموزشی امام رضا