پاورپوینت بررسی اصول کلی شهر سازی جدید
بخشی از مطلب
اندرس دوانی والیزابت پلاترزیبرک شهر سازانی هستند که طی 20 سال گذشته در
طراحی شهرهای جدید واحیای شهرهای موجود کار کرده اند این تلاشهای شناختن
بین المللی را متوجه آنهاساخت ونیز جوایز نفیسی را برای آنها به ارمغان
آورده است ( مدال توماس جفرسون وجایزه ویفسنف اسکالی ) هر دوی آ”نها از
دانشگاه یل فارغ التحصیل شده ودرجه معماری و برنامه ریزی خود را از دانشگاه
پرینستون کسب کرده اند . آنها چند سال اول کارخود را با عنوان معمار به
طراحی ساختمان پرداختند دوانی و پلاترزیبرک علاوه بر کار در زندگی زناشویی
نیز شریک هستند . شرکت آ”نها در حدود 140 پروژه در ابعاد و رده های مختلف
انجام داده است . که همه آنها طرحهایی هستند که راحتی و آسودگی شهرهای موفق
گشته را برآورده می نمایند .
مجله تایمز پروژه شهر ساحلی ( ساحل فلوریدا ) آنها را یکی از ده طرح
برگزیده در دهه 80 بر شمرده است . علاوه بر این ونفسف اسکالی یکی از اساتید
دانشگاه یل واز نقادان پیشرودر معماری پروژه آنها را مهمترین حرکت معماری
معاصر بر شمرده است این در حالی است که کار آ”نها توسط عده ای دیگر به
تمسخر گرفته شده به طوری که گفته می شد که آنها قصد دارند به عقب بازگردند
علی رغم مباحثات فراوان کار آنها حالت افراطی ندارد . آنها در طرحها و صحبت
های خود بارها به سادگی اعلام کرده اند « دو مدل توسعه شهر در امریکا وجود
دارد . یکی الگوی سنتی محلات گسترش حومه های شهر ومحلات قدیمی هنوز می
توانند پاسخگوی نیازهای شهروندان باشند . و ما قصد داریم که آنها دوباره
به صورت انتخابی برای مردم احیای کنیم »
در برخی موارد این به معنای احیای یک ناحیه موجود شهری است همانند پروژه
مرکزی تجاری West Palm beech در فلوریدا . در برخی موارد هم به معنای
خلق یک شهر یا محله جدید بروی بافت قدیمی است .
در بسیاری از موارد آنها کد های منطقه ای شهرها ( Zone ing code)را از نو
طراحی کردند تا بتوانند جوامع کلاسیکی که مطلوب امریکایی ها است را خلق کند
.
به گفته دوانی در بسیاری از سخنرانیهایش در کشور که در آنها مردم را برای
تقاضا کردن تغییرات درشهر خود ترغیب می کرد : « در واقع ساخت چنین جوامعی
که محل هایی هستند که انسان برای قرنها به آنها توجه می کرده است غیر
قانونی است »
قابل ذکر است که ماموران اداری در برابر تغییرات محلی یا کدهای جدید که
وضعیت موجود و ثابت را برهم می زند هرچند که توسط مردم شده باشد مخالفت می
ورزند .
گسترش حومه های زاییده تکامل و گسترش طبیعی شهرها نمی باشد بنا به عقیده
دوانی و پلاترزیبرک این نتیجه مستقیم که منطقه ای فعال است به خیابانهای
پهن ، پارکینگ های بزرگ ، گاراژهایی برای دو اتومبیل و جدا شدن مناطق
مسکونی محله های خرید و محله های کار را دیکته می کند . در این صورت یک
خانوار نمونه در حومه شهر تعدادی زیادی سفرهای با اتومبیل در طول روز انجام
خواهد داد چرا که ، خانه آنها به وسیله رودخانه های غیر قابل عبور و
ترافیک های سرسام آور مراکز خرید ، مدارس ودیگر امکانات روزانه جدا شده است
. علاوه بر آن درچنین شرایطی کودکان دیگر نمی توانند درخیابانها و پارکها
به تنهایی گردش و بازی کنند و برای رفتن آنها به هر جا باید کسی باشد تا
آنها را با اتومبیل جابجا کند پیران و معلولان که نمی توانند اتومبیل
برانند نیز هنگام عبور ازخیابانهای شلوغ دچار مشکل شده ودرنتیجه به نوعی
درخانه هایشان محبوس می شوند . مردم با درآمد کم نیز آسیب می بینند . بنا
به گزارش انجمن اتومبیل رانی امریکا خرید ونگهداری یک اتومبیل معمولی
5762دلار در سال خرج دارد .
وقتی یک یا دو اتومبیل وسیله ای برای رفتن به کار یا خرید روزانه وغیره می
شود یک خانواده مجبور است از دیگر مخارج خود ( غذا ، مسکن ، بهداشت ) برای
دست یافتن به اتومبیل کم کند . دوانی برآورده می کند که صرف کردن دو ساعت
در روز در اتومبیل جهت رفتن بر سرکار ، رساندن کودکان به مدرسه وغیره
درحدود 8 هفته درسال اززمان مفید افراد را به خود اختصاص میدهد .
دوانی می گوید :
جوامع امروزی برای خوشایند اتومبیل ساخته شده اند نه انسان ، ما از مردم
نمی خواهیم که خود را قربانی کنند بلکه لذت راه رفتن برای کار وخرید را به
آنها پیشنهاد می کنیم در حالی که اتومبیل هیشان را از آنها نمی گیریم بلکه
به آنها پیشنهاد می کنیم که همیشه از آن استفاده نکنند .
هر آنچه که ساخته میشود یک محله یا دهکده است چرا که شهرهای بزرگ چیزی جز
مجموعه ای از محله هایا دهکده هایی که به خوبی کنار هم قرار گرفته اند نمی
باشد . این محلات و دهکده ها باید بتوانند به نیازهای روزانه پاسخ دهند .
حضور یک مغازه خوارو بار فروشی ، یک خشکشویی ، داروخانه ، قهوه خانه ، پارک
مهدکودک ، مدرسه وشاید یک فروشگاه کتاب در این محلات مورد نیاز است .
همچنین برای تعدادی از ساکنان باید این امکانات فراهم باشد تا بتوانند
درهمان محل کار کنند همچنین ترکیبی از خانه ها که بتوانند پاسخگوی نیاز
افراد مختلف با سنین ودر آمد های متفاوت باشد الزامی است شایان ذکر است که
فاصله لبه محله تا مرکز آن نباید بیش از مسافت 5 دقیقه پیاده روی باشد . در
نتیجه توجه ورزیدن به تمامی .
کریسترفر الکساندر : از دیگر افرادی که درزمینه شهر سازی جدید کار کرده
ونظریات مختلفی ارائه داده اند می توان به کریسترفر الکساندر اشاره نمود .
کریستر فرالکساندر در ویینای استرالیا در سال 1936 به دنیا آمد او در رشته
های معماری وریاضیات از دانشگاه کبریج دکترای معماری را ازدانشگاه هاروارد
فارغ التحصیل شد او برای رساله دکترای خود برنامه کامپیوتری ای را پیشرفت
داد که می توانست مانند محیط جدیدی بر آنالیزهای برنامه ای محلی خلق و
تجزیه وتحلیل کند این عقاید او به ایجاد محیط های جدید تمام آینده اش را
تحت تاثیر قرار داد .
در نهایت اعتماد او در روش های ریاضی به عنوان پایه ای برای طراحی بهتر
تنزل کرد و او جستجوی تجربی اش را برای خلق الگوها مورد استفاده قرار داد
.
ا و شیفتگی اش برای طرح های کامپیوتری را از دست داد ولی بیشتر از همیشه به
آنچه مکانها را از هر دو نظر فضایی مطلوب می کند علاقمند شد الکساندر
تئوری Fit راکه الگوها می خواند ترقی داد .
و....