مقدمه:
این پروژه با عنوان مرکز آموزشی مختص نابینایان گردآوری شده است که دارای
دو بخش ونه فصل می باشد وهدف کلی و نهایی آن تعامل اجتماعی و توجه به قشر
نابینایان در جامعه درغالب طراحی مجموعه ای اختصاص یافته به آنها می باشد
که در وحله ی اول عنصر دیدن به عنوان اصلی ترین عنصردر ذهن انسان ایفای نقش
می کندولی بعدازمطالعه ی این پروژه متوجه خواهیم شد که برای درک کردن و
بهره بردن از فضاهای درون مجموعه می توان با تکیه بر عناصرغیر بصری یا همان
حس های ویایی،چشایی،لامسه،شنوایی ،شرایط وضع موجود را به نحومطلوبی حس
کرد.
همچنین با طراحی چنین مجموعه ای فرد نابینا با حضور در آن احساس مالکیت و
امنیت خاطر خواهد داشت و می داند که این فضا متعلق به اوست و با در نظر
گرفتن شرایط خاص او طراحی شده است واز نظر احساسی و روانشناسی تأثیر بسزایی
در او خواهد داشت.
مطالعات مرکز آموزش نابینایان,رساله مرکز آموزش نابینایان,پایان نامه مرکز
آموزش نابینایان,طرح نهائی مرکز آموزش نابینایان,برنامه فیزیکی مرکز آموزش
نابینایان,ظوابط طراحی مرکز آموزش نابینایان,مطالعات تطبیقی مرکز آموزش
نابینایان,نمونه موردی خارجی مرکز آموزش نابینایان,نمونه موردی داخلی مرکز
آموزش نابینایان,نمونه های موردی مرکز آموزش نابینایان,مطالعات مرکز آموزش
نابینایان و کم بینایان,رساله مرکز آموزش نابینایان و کم بینایان,طراحی
مرکز آموزش نابینایان و کم بینایان
تاریخچه تاسیس مرکز توان بخشی نابینایان
مرکز توان بخشی مکانی است برای تشخیص، تطبیق، بازسازی، تحرک و جهت یابی که
افراد نابینا با مراجعه به آنها بر برخی از مسائل مربوط به نابینایی فائق
آمده و افکار و عقایدشان را راجع به دنیای نابینایی بهتر نظم می دهند. بسط و
توسعه مهارتهای ویژه، تقویت روحیه نابینایان و طرز برخورد با افراد از
برنامه های مرکز توان بخشی است. کارگاه توان بخشی مکانی است که تسهیلات
آموزشی در اختیار نابینایان گذاشته و با دادن آموزشهای مختلف آنها را جهت
استخدام در بازار آزاد کار آماده می کند. بنابراین معلولین و نابینایان به
کمک تدابیر و آموزش های توان بخشی نه تنها از برکت زندگی مفید بهره مند می
شوند، بلکه می توانند افرادی مفید برای خود و جامعه باشند و به عنوان یک
تولید کننده، نقش ایفا کنند.
برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
۴۲۰ صفحه و شامل دو رساله می باشد.
بخشی از مطالب رساله اول که ۱۰۲ صفحه می باشد:
بخش اول شامل ۴ فصل است:
فصل اول:تاریخچه ی تأسیس مرکز آموزشی مختص نابینایان
فصل دوم:بررسی اقلیم سایت
فصل سوم:ضوابط و مقررات و استانداردها
فصل چهارم:نمونه های مشابه
بخش دوم شامل ۵فصل است:
فصل اول:مبانی نظری طرح
فصل دوم:تحلیل سایت
فصل سوم:روند طراحی
فصل چهارم:سازه
فصل پنجم:تأسیسات
تاریخچه تاسیس مرکز توان بخشی نابینایان
مرکز توان بخشی مکانی است برای تشخیص، تطبیق، بازسازی، تحرک و جهت یابی که
افراد نابینا با مراجعه به آنها بر برخی از مسائل مربوط به نابینایی فائق
آمده و افکار و عقایدشان را راجع به دنیای نابینایی بهتر نظم می دهند. بسط و
توسعه مهارتهای ویژه، تقویت روحیه نابینایان و طرز برخورد با افراد از
برنامه های مرکز توان بخشی است. کارگاه توان بخشی مکانی است که تسهیلات
آموزشی در اختیار نابینایان گذاشته و با دادن آموزشهای مختلف آنها را جهت
استخدام در بازار آزاد کار آماده می کند. بنابراین معلولین و نابینایان به
کمک تدابیر و آموزش های توان بخشی نه تنها از برکت زندگی مفید بهره مند می
شوند، بلکه می توانند افرادی مفید برای خود و جامعه باشند و به عنوان یک
تولید کننده، نقش ایفا کنند.
روز ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۴ مهرماه از سوی سازمان علمی و فرهنگی یونسکو به
عنوان «روز جهانی نابینایان» یا «عصای سفید» نامگذاری شده است. این
نامگذاری تبلور قابلیت ها، توانمندی ها و شأن و منزلت اجتماعی نابینایان
است تا به اغتنام از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به
نابینایان به وجود آید.
نخستین تلاش ها در زمینه آموزش نابینایان در ایران به سال ۱۲۹۹ شمسی مربوط
می شود. در این سال کار تعلیم و تربیت دانش آموزان نابینا با جذب ۵ دانش
آموز نابینا در مدرسه ای در تبریز آغاز شد و توسط شخصی به نام پاستور ارنست
کریستوفل توسعه یافت. آموزشگاه نابینایان تبریز که تنها مرکز آموزش
نابینایان در ایران محسوب می شد تا سال ۱۳۱۹ مشغول رایانه خدمات آموزش و
تربیت حرفه ای به نابینایان بود و تعداد دانش آموزان نابینای تحت پوشش آن
به ۴۵ نفر می رسید. درسال ۱۳۲۵ نیز خانمی انگلیسی به نام گون گستر
آموزشگاهی برای دختران نابینا به نام نور آیین در شهر اصفهان تأسیس کرد.
کریستوفل آغازگر آموزش نابینایان را به عهده گرفت. با شروع جنگ جهانی دوم
مجبور به ترک ایران شده بود پس از پایان جنگ به ایران بازگشت و آموزش پسران
نابینا را به عهده گرفت. با شروع آموزش نابینایان در اصفهان تعدادی از
پسران نابینای تبریز به اصفهان آمدند و همچون دختران دانش آموز آموزشگاه
نور آیین از امکانات خوابگاهی و حرفه ای ویژه نابینایان استفاده کردند در
همین زمان بود که کریستوفل با همکاری یکی از فرهنگیان پر سابقه اصفهان، خط
برجسته نقطه ای را در تطبیق با الفبای فارسی اصلاح و تکمیل کرد. او کتاب
های درسی دوره ابتدایی را به خط ویژه برگرداند و تعدادی از کتاب های غیر
درسی را نیز به خط بریل فارسی تبدیل کرد. گفتنی است خط فارسی بریل که درست
مطابق حروف فارسی ماست در پنجاه سال پیش توسط یک آلمانی درست شده و از آن
زمان رواج دارد. نخستین کلاس درس نابینایان در تهران، سال ۱۳۲۹ در آموزشگاه
رودکی تشکیل شد. آن روز ۵۹ تن از اطفال نابینای دختر و پسر در یک اتاق روی
نیمکت نشسته بودند و با ترس و نگرانی به آینده مجهول خود می اندیشیدند. نه
خود اطفال باور می کردند که ممکن است سواد پیدا کنند و نه اشخاص بینای
اطراف آنها چنین تصوری داشتند.
در سال ۱۳۳۷ یکی از پیشکسوتان آموزش و پرورش تبریز آموزشگاهی به صورت غیر
انتفاعی تأسیس کرد. این آموزشگاه سه گروه از کودکان استثنایی از جمله
نابینایان را در آن مجموعه جایگزین کرد. در این مجموعه دانش آموزان از
کارگاه های کفاشی و حصیربافی استفاده می کردند و طبق آمار سال تحصیلی ۵۶
حدود ۲۹ دانش آموز نابینا در آن مشغول تحصیل بودند. نقطه شروع آموزش
نابینایان در فارس به سال ۴۳ یعنی ۵ سال قبل از تاسیس دفتر آموزش کودکان
استثنایی مربوط می شود. در آن سال، کلاسی مخصوص آموزش نابینایان تحت نظر
اداره کل فرهنگ استان تأسیس شد و در سال ۱۳۴۹ آموزشکده شوریده شیرازی
افتتاح و شروع به کار کرد.
در سال ۱۳۸۴ یعنی یک سال پس از تشکیل دفتر آموزش استثنایی آموزشکده
نابینایان ابابصیر در اصفهان و به دنبال آن در سال ۵۶ آموزشکده محمد
خیابانی در شهر ری و سپس در سال ۵۸ آموزشکده نابینایان پاسداری و دختران
نرجس در شمال تهران ایجاد گردید. با تأسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی،
گروه آموزشی نابینایان شروع به فعالیت نمود. برای این گروه از دانش آموزان
چهار دوره پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه پیش بینی گردید و
به آموزش تلفیقی اهمیت خاصی داده شد این گروه از دانش آموزان که با شروع
فعالیت سازمان در سال تحصیلی ۷۱-۷۰ تعداد ۲۰۶۷ نفر را تشکیل می داند، در
سال ۷۷-۷۶ به ۳۴۴۵ نفر افزایش یافت و اینک تعداد ۵۰۷۸ دانش آموز نابینا و
نیمه بینا در ۴۹۲ کلاس در کشور مشغول تحصیل هستند. با ابلاغ این طرح مدارس
عادی موظف به پذیرش دانش آموزان نابینا به صورت تلفیقی در کلاس های مختلف
درسی شدند و مدارس استثنایی مسئولیت یافتند برای تأمین تجهیزات آموزشی و
معلم رابط و ارایه مشاوره تحصیلی اقدام کنند.
در این راستا هم اینک تعداد ۲۶۹۲ دانش آموز نابینا و نیمه بینا با اجرای
طرح آموزش تلفیقی در بین دانش آموزان عادی تلفیق و مشغول به تحصیل
هستند.لویی بریل (۱۸۰۹-۱۸۵۲ م) مخترع الفبای نابینایان
لویی بریل در چهارم ژانویه ۱۸۰۹ در شهر کوچکی در نزدیکی پاریس بنام کاو
پوری متولد شد. پدرش کارگاه کوچکی داشت که در آنجا به ساخت زین اسب مشغول
بود و خانواده کوچک خود را اداره می کرد. متأسفانه هوش سرشار لویی برایش
بسیار گران تمام شد. تنها سه سال داشت که هنگام کنجکاوی زیاد در مورد ابزار
کار پدرش، در اثر برخورد یک درفش به یکی از چشمانش دچار کم بینایی شدید شد
و به خاطر گسترش عفونت، یک سال بعد بکلی نابینا شد.
این حادثه تاثیر بدی بر زندگیش گذاشت بشکلی که مسیر منطقی زندگی خانوادگیش
دستخوش تغییرات اساسی شد. هنگامی که نابینا شد، مادرش با گریه به ادر لویی
گفت: او هم مانند گدای کور دهکده خواهد شد. اما پدرش که مردی خود ساخته و
قوی بود گفت: من دو برابر کار می کنم. سه برابر کار می کنم. گدای کور دهکده
پدر و مادر نداشت اما لویی پدری مثل من و مادری مثل تو دارد. از این گذشته
لویی دارای هوش سرشاریست. در مورد هوش لویی، اشتباهی صورت نگرفته بود. در
سن ۶ سالگی هنگامی که پدرش او را برای سرگرمی به کارگاهش برد، از او خواست
قطعات چرمی کوچک و بزرگ و متوسط را از هم جدا کند. اما هنگامی که برای
سرکشی نزد پسرش آمد، نتوانست آنچه را که می دید باور کند. پسر بچه ۶ ساله،
علاوه بر جدا کردن قطعات کوچک و بزرگ و متوسط، رنگها را هم از هم جدا کرده
بود. وقتی در این مورد از پسر توضیح خواست، لویی گفت: سیاه ها زبرترند.
قرمزها برآمدگی های منظم دارند و قهوه ای ها نرمترند. پسرک انگار با
انگشتانش می دید و هنگامی که یکی از همسایگانش از او پرسید چرا همیشه موقع
راه رفتن آواز می خواند، لویی گفت: وقتی به دیوار نزدیک می شوم صدایم تغییر
می کند. آواز خواندن راهیست برای جلوگیری از برخوردنم به موانع. این دقت
باعث می شد که مغز لویی به دقت تمرکز عادت کند واین لازم بود. زیرا
میلیونها کودک نابینا در تمام سالهای قبل و بعد از او چشم انتظار اراده
خستگی ناپذیر او بودند.
بخاطر نابینایی دیگر نتوانست در مدرسه شهر کوچکش درس بخواند. لذا در ۱۰
سالگی وارد انستیتوی رویال که مخصوص کودکان نابینا بود شد. این انستیتو
توسط شخص خیرخواهی تأسیس شده بود. اما تنها امکانات آن، ۱۴ کتاب به زبان
فرانسوی بود که تنها حروفش برجسته بودند و استفاده از آنها برای کودکان
نابینا بسیار خسته کننده و زجرآور بود. از طرف دیگر مقررات خشک و غیر
انسانی این موسسه و رفتار معلمین بی سوادش، به انزوای کامل کودکان نابینا
کمک شایانی می کردند.
لویی مطمئن بود که باید راه بهتری وجود داشته باشد. اما شروع چنین کار
بزرگی برای یک نوجوان نابینا، به ظاهر غیر ممکن می شود. شاید طبیعت منتظر
تولد این مرد آهنین بود تا بدون اهمیت دادن به محدودیت های جسمانیش پای در
راهی بگذارد که تمامی تاریخ را در روشنایی شریک کند.
نخستین جرقه اختراع بزرگ او، ملاقات یک کهنه سرباز فرانسوی بنام کارلوس
باربیر بود. کارلوی باربیر بخاطر ارائه روشی بنام نوشتن در شب تا حدی شهرت
کسب کرده بود. این روش استفاده از ۱۲ نقطه برجسته بود که سربازان را در
برقراری ارتباط در مواقع بحرانی جنگ، کمک می کرد. ترتیب های مختلف این
دوازده نقطه در واقع یک سیستم کدگذاری سری بود که تنها افرادی که از رمز آن
با خبر بودند می توانستند پیامش را درک کنند.
اما مشکلی که لوییس داشت این بود که یادگیری ترکیب های مختلف ۱۲ نقطه برای
کسانی که نابینا به دنیا آمده بودند بسیار سخت بود. این بود که با تلاشی
خستگی ناپذیر ۱۲ نقطه را به شش نقطه کاهش داد. لوییس در این هنگام تنها ۱۵
سال داشت. هنگامی که در ۱۸۲۹ نخستین کتابش را با الفبای ابداعی خود نوشت،
هر چند مخالفت های زیادی از جانب کهنه پرستان موسسه های نابینایان صورت
گرفت اما به سهولت جریان آب راه خود را در میان نابینایان تشنه علم و دانش
باز کرد. در واقع اولین کار برای کاربران روش لویی بریل، همکلاسی های باهوش
و بی امکاناتش بودند. این بود که در سال ۱۸۳۷ علایم مربوط به ریاضیات و نت
های موسیقی را هم به الفبای خود اضافه کرد.
شاید تیر خلاص بر پیکر تفکر متحجرانه مسوولین شکم پر معاصر لویی، نکوداشتی
بود که در زمان حیاتش برای او گرفته شد. در این مراسم لویی از یک دختر بچه
نابینای ۶ ساله خواست که سالن را ترک کند. بعد یکی از حضار خواست متنی را
با صدای بلند بخواند و همزمان کودک نابینای دیگری متن را با الفبای بریل
بازنویسی کرد. بعد از اتمام متن، لوییس از دختر بچه نابینا خواست که وارد
سالن شود و متن تهیه شده را بخواند. دختر با اعتماد به نفس کامل وارد سالن
شد و متن را با شیوایی کامل از روی الفبای بریل بدون هیچ مکث یا اشتباهی
خواند. اینجا بود که صدای کر کننده تشویق حضار، اعتراضات جاهلانه مخالفین
را برای ابد خاموش کرد.
با این حال کودکان نابینایی که از الفبای بریل اطلاع داشتند، مجبور بودند
این الفبا را نزد خود فرا بگیرند زیرا به خاطر عدم اعتماد عموم مردم و
مسئولین. این الفبا هنوز اجازه آن را نیافته بود که بطور رسمی تدریس شود و
تنها در سال ۱۸۶۸ یعنی دقیقا ۱۶ سال بعد از مرگش، بصورت یک الفبای جهانی از
طرف همه کشورهای دنیا پذیرفته شد.
لویی بریل که برای همیشه نامش بر روی الفبای ساده و ابداعیش به یادگار ماند، در سال ۱۸۵۲، در سن ۴۳ سالگی در گذشت.
امروز لویی بریل، در معبد پانتئون که در واقع آرامگاه بزرگان فرانسه محسوب
می شود. در منار جاودانه ای همچون ویکتور هوگو و دخترش ادل و هوگو ژان ژآک
رسو، امیل زولا و میرابو، سرمست افتخار آرمیده است.
معلولیت
معلولیت به مجموعه ای از اختلالات جسمی یا روانی گفته می شود که فرد را از
ادامه زندگی عادی و مستقل خود، به صورت شخصی یا اجتماعی باز می دارد که خود
به دو دسته تقسیم می شود. معلولیت جسمی و معلولیت ذهنی.
نابینایان یکی از شایعترین و مهمترین گروه های معلولین جسمی می باشند. این
گروه به نابینایان مطلق،نیمه بینایان و افرادباضعف بینایی شدیدقابل تقسیم
اند.عوامل موثر در این معلولیت عبارتند از:- عوامل ارثی که غالباً تحت
تاثیر یک ژن نهفته و اتوزدمی بوجود می آید.
- عوامل مادرزادی بدین معنی که مادر در دوران بارداری مبتلا به بیماری ها و
عفونتهایی می شود که روی عضلات و اعصاب بینایی جنین موثر خواهد بود.
عوامل محیطی که به علت فقدان بهداشت به وجود می آید.
برای تطبیق نابینایان با این وضعیت جهت به دست آوردن استقلال فردی و در
زندگی شخصی و اجتماعی، همچنین استقلال مادی، توان بخشی و آموزش ضرورت پیدا
می کند.
انواع توان بخشی نابینایان
توان بخشی اجتماعی: آموزش هایی است که فرد نابینا را در زندگی اجتماعی خویش
تا حدی به خودکفایی می رساند، تا بتواند امور روزمره را به تنهایی انجام
دهد. از جمله آموزشهای مهارت های روزانه، آموزش بهداشت و نظافت شخصی و خانه
داری، آموزش مهارت های اجتماعی از جمله غذا خوردن، دست دادن، تحرک و جهت
یابی بدین معنی که فرد نابینا با آموزش و استفاده از وسایل و امکاناتی چون
عصای سفید، چگونگی همراهی با فرد بینا، استفاده از سگ راهنما، عصای مجهز به
گیرنده صوتی یا دستگاه های الکترونیکی پژواک صوتی موانع و خطرات را تشخیص
داده همچنین بریل آموزی و آموزش مهارتهای بدنی از جمله این فراگیریها می
باشد.
توان بخشی حرفه ای: هدف این نوع توان بخشی اشتغال و بکار گماری افراد
نابینا است که در آن تشکیل کلاسهای حرفه ای ضرورت پیدا می کند و به صورت
آموزش در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت می باشد که شامل کلاسهای آموزش
بسته بندی، تلفن، آسانسور، کار در تاریک خانه، پیج و گویندگی، آموزش امور
کشاورزی و دامداری و باغبانی، مرغداری و تهیه لبنیات، کارهای دستی و دیگر
حرف روستایی مثل گلیم بافی، حصیر بافی و حرف سبک دیگر مانند شمع سازی، برس
سازی کلاس های آموزشی دیگر مانند فیزیوتراپی، قرائت قرآن و مداحی، بافندگی و
منشی گری و غیره.
بنابراین بکارگیری و داشتن درآمد مناسب هدف اصلی توان بخشی حرفه ای است.
توان بخشی حرفه ای شامل بخش های مختلف مشاوره توان بخشی، مربی توان بخشی،
مرکز توان بخشی، کارگاه توان بخشی، می باشد.
تعریف نا بینا:
طبق آمار و ارقام به دست آمده، در جهان در حدود۴۰ میلیون نفر نابینا زندگی می کند.
نابینایی درجه های بسیار گوناگونی دارد. برخی هرگز نور را نمی بینند. بعضی
دیگر فقط می توانند نوررا از تاریکی تشخیص دهند. در میان نابینایان عده ای
هم هستند که از دید ناچیزی برخوردارند. از این همه نابینایی که در جهان
زیست می کنند، فقط درصد اندکی کور مادرزاد هستند. کور متولد شدن، پدیده ای
است که هنوز علل آن را کاملاً درنیافته اند. بسیاری از افراد ادعا می کنند
دید چشمانشان کم شده است.
کاهش دید، ۲۰ درصد میانسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. کاهش دید معادل
نابینایی کامل نیست. نابینایی به این معنی است که دقت بینایی فرد با اصلاح
عدسی، بهتر از ۲٫ ۲۰ نبوده یا میدان نابینایی او بسیار محدود شده و به کمتر
از ۲۰ درجه رسیده است. هر کس ممکن است به کاهش دید مبتلا شود، چون بیماری
ها و صدمات مختلفی می توانند باعث کاهش دید شوند. به دلیل اینکه بیماری
هایی مثل تخریب ماکولای چشم، آب سیاه و آب مروارید در افراد مسن بیشتر دیده
می شود، بنابراین کاهش دید و نابینایی در افراد بالای ۴۵ سال شیوع بیشتری
دارد.
نابینایی در افراد مبتلا به دیابت، قابل پیشگیری می باشد. نابینایی پس از
تولد بیشتر بر اثر بیماری های چشمی رخ می دهد. گاهی هم یک بیماری عمومی،
مانند بیماری قند یا مننژیت، ممکن است عامل کوری باشد. حادثه و انفجار، دو
عامل دیگرند برای نابینا ساختن چشم. در کشورهایی که مردم به دلیل بالا بودن
سطح زندگی و داشتن مراقبت های خوب پزشکی عمر طولانی می کنند، پیری مسایلی
برای چشم پدید می آورد.
و……
فهرست مطالب:
فصل اول تاریخچه
مقدمه: ۳
تاریخچه تاسیس مرکز توان بخشی نابینایان ۴
معلولیت ۸
انواع توان بخشی نابینایان ۹
تعریف نا بینا: ۱۰
علل نابینایی ۱۱
کاتاراکت ۱۱
توانبخشی نا بینایان ۱۲
فصل دوم مطالعات بستر
خصوصیات اقلیمی ۱۴
خصوصیات کلی شهرستان ملایر ۱۴
ویژگی ها و خصوصیات طبیعی و جغرافیایی ۱۴
ویژگی های اقلیمی ۱۵
فصل سوم ضوابط و استانداردهای طراحی فضا برای نابینایان
سازه: ۲۸
آسانسور ۲۹
فضاهای بهداشتی ۳۲
ایمنی ساختمان: ۳۲
نرده و دستگیره ۳۶
پوشش کف ۳۷
بازشوها (در و پنجره) ۳۸
برنامه ریزی فیزیکی مجموعه: ۴۳
بخش آموزشی: ۴۴
کلاس آموزش های تئوری: ۴۵
کلاس های عملی: ۴۵
۲٫ فضاهای اداری: ۴۷
بخش فرهنگی ۴۷
کتابخانه ۴۸
سالن چند منظوره ۴۹
نمایشگاه ۴۹
بخش ورزشی ۵۱
فصل چهارم :نمونه های مشابه
بررسی نمونه های موجود: ۵۳
خانه ی جداره ای ۵۳
نقد نمونه های موجود: ۵۳
کارگاه حرفه آموزی نابینایان در زوئست ۵۵
مجتمع نابینایان شهید محبی ۵۶
موقعیت استقرار و دسترسی به مجموعه : ۵۶
ورودی: ۶۱
طبقه ی اول: ۶۱
طبقه ی دوم : ۶۲
طبقه ی زیرین: ۶۲
ج) مدرسه ابتدایی : ۶۳
ورودی و راهرو: ۶۴
طبقه ی همکف : ۶۵
طبقه اول : ۶۶
د) خوابگاه ابتدایی و راهنمایی: ۶۶
طبقه همکف: ۶۷
طبقه اول: ۶۹
بخش دوم ۷۱
درک فضایی از دیدگاه روانشناسی براساس نظریه گشتالت
قانون مجاورت ۷۳
قانون مشابهت ۷۳
قانون امتداد متناسب یا پیوستگی ۷۴
تجمع یا بستگی ۷۵
درک روحیه فضا ۷۶
فضای آرامش بخش ۷۸
فضای شاد ۷۹
فضای مقدس و روحانی ۸۱
فضای با عظمت ۸۲
زیبایی فضا ۸۳
چگونگی درک فضا ۸۵
برای درک غیر بصری فضا باید: ۸۶
عناصر ارتباطی غیر بصری فضا ۸۷
عوامل مؤثر در احساس فضای خطی و القای حرکت ۹۳
نحوه کیفیت بخشی به فضاهای خاص ۹۵
نورپردازی در فضا مختص به نابینایان: ۹۸
عوامل مخدوش کننده بصری و نورپردازی: ۹۸
نورپردازی برای کار مختص به نابینایان: ۹۹
فصل چهارم
سازه ۱۰۴
ایزولاسیون سقف در برابر صدای پا ۱۰۴
فصل پنجم:تأسیسات
تأسیسات : ۱۰۷
فواید استفاده از سیستم گرمایش کفی ۱۰۷
مزایا در یک نگاه: ۱۱۱
ایمنی و بهداشت : ۱۱۱
سیستم گرمایش کفی سوپرپایپ ۱۱۲
سیستم گرمایش کفی سوپرپایپ چطور کار میکند؟ ۱۱۲
مزایا در یک نگاه: ۱۱۳
تهویه ۱۱۴
فاضلاب ۱۱۵
سیستم اطفاء و اعلام حریق ۱۱۵
سقف کاذب ۱۱۶
انواع سقف کاذب ۱۱۶
درزهای انبساط و انقطاع ۱۱۷
آکوستیک ۱۱۷
سیستم صوتی ۱۱۷
تهویه مرکزی ۱۱۸
منابع وماخذ ۱۱۹
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول شماره ۲-۲ وزش باد ۲۶
جدول شماره ۳-۱ پوشش کف ۳۷
جدول شماره ۳-۲ فضاهای پیشنهادی برای بخش اداری ۴۴
جدول شماره ۳-۳ ۵۰
جدول شماره ۱-۳ ۸۹
فهرست تصاویر
تصویر شماره ۱-۱ کاتاراکت ۱۱
تصویر شماره ۲-۱ اجتناب از ساختمان سای در قسمت فوقانی تپه ها ۱۸
تصویر شماره ۲- احداث ساختمان در زمین۲ ۱۹
تصویر شماره ۲-۳ بادهای شیب دار در جهت باد ۱۹
تصویر شماره ۲-۴ استفاده از باد شکن ۱۹
تصویر شماره ۲-۵استفاده از حداکثر تابش ۲۱
تصویر شماره ۲-۶ گسترش پلان در حهت شرق- غرب ۲۱
تصویر شماره ۲-۷ استفاده از پنجره های جنوبی در جنوب ۲۲
تصویر شماره ۲- محافظت ساختمان در برابر هوای سرد۸ ۲۲
تصویر شماره ۲-۹پیش بینی ساختمان فشرده ۲۳
تصویر شماره ۲- ۱۰ استفاده از شیشه در جداره ۲۳
تصویر شماره ۲-۱۱اجتناب از انتخاب ۲۳
تصویر شماره ۲- ۱۲ استفاده از درختان خزان پذیر ۲۴
تصویر شماره ۲-۱۳ ۲۴
تصویر شماره ۳-۱نامناسب بودن سقف کروی ۲۸
تصویر شماره ۳-۲ آسانسور مناسب سازی شده برای نابینایان ۲۹
تصویر شماره ۳-۳ خصوصیات پله ۳۳
تصویر شماره ۳-۴پله مناسب و نامناسب ۳۳
تصویر شماره ۲-۵ جزئیات پله ۳۴
تصویر شماره ۳- ۶دستگیره در ۳۸
تصویر شماره ۳-۷ درهای فنر دار برای نابینایان ۳۹
تصویر شماره ۳-۸ علایم بریل در فضاها ۴۰
تصویر شماره ۳-۹استفاده از بریل در ۴۱
تصویر شماره ۳-۱۰کلاس تئوری ۴۵
تصویر شماره ۳-۱۱ گارکاه نجاری ۴۶
تصویر شماره ۳-۱۲ گارگاه بافت قالی ۴۶
تصویر شماره ۴-۱تصویر خانه ی جداره ای ۵۴
تصویر شماره ۴-۲ نقشه مجتمع نابینایان ۵۸
تصویر شماره ۴-۳ مجتمع نابینایان ۶۰
تصویر شماره ۴-۴مدرسه ابتدایی مجتمع ۶۳
تصویر شماره ۴-۵ نقشه خوابگاه مجتمع ۶۷
فهرست نقشه ها
نقشه شماره ۱ (نقشه موقعیت همدان در کشور ) ۱۶
نقشه شماره ۲ دسترسی های استان همدان ۱۷
نقشه شماره ۳ تقسیمات شهرستان ملایر ۱۸
**********************************************************************
بخشی از مطالب رساله دوم که ۳۲۸ صفحه می باشد:
چکیده
اساس آمار و ارقام تعداد نابینایان در سطح دنیا قابل توجه بوده و در این
میان کشور ایران نیز از نظر آمار نابینایان قابل توجه تر می باشد، براساس
آمارهای اعلام شده طی ۱۰ سال گذشته تعداد نابینایان کشور با افزایش ۳۰
درصدی روبرو بوده است و درحال حاضر یک میلیون نابینا در کشور زندگی می کنند
که با مشکلات زیادی مواجه هستند. خصوصا با تجاوز کشور عراق به شهرهای
مرزی، درصد زیادی از ساکنین این مناطق و نیز بسیاری از رزمندگانی که در
خطوط مقدم جبهه مشارکت داشته اند، دچار ضایعات مختلف بینایی و … گشته اند و
در نتیجه به جمع نابینایان کشور اضافه شده است. در این راستا به نظر می
رسد که در کنار تمامی امکانات و تسهیلات رفاهی که دولت برای این عزیزان در
نظر گرفته است، تسهیلات رفاهی در مبلمان شهری برای این افراد کافی نبوده و
در عین حال ناکارآمد نیز می باشد.
منظور اینجانب از طرح مرکز توانبخشی نابینایان پیش و بیش از آنکه در پی خلق
پروژه ای موفق در زمینه معماری باشد، سعی در جلب توجه ویژه صاحبنظران اهل
فن و سیاستگذاران به مقوله نابینایی به طور عام، و ایجاد زمینه شکل گیری
تشکیلاتی منسجم و پاسخگو برای نابینایان و کم بینایان این مرز و بوم دارد.
با مدنظر قراردادن این افق از سویی و همچنین پرداختن به موضوع با رویکردی
هنری ، شاعرانه و بوطیقایی از سوی دیگر، سعی در انتخاب موضوع فراگیری
داشتم. که پس از کند و کاو در بین بسیاری موضوعات کلیشه ای موضوع خاص مرکز
توانبخشی نابینایان را برگزیدم . شاید به نظر برسد این موضوع آن طور که
باید خاص نیست ولی در اینجا به اطلاع می رسانم که منظور طراحی مرکزی برای
نابینایان جسمی – حرکتی می باشد تا بتوانند در این مکان از همه امکاناتی که
در جامعه از آن ها دریغ شده استفاده کنند.
نابینا کیست و تاریخچه آموزش و پرورش نابینایان.
مقدمه
به نام خالق دوست , که هر نقطه آیت اوست.
در جوامع بشری انسان ها متفاوت بوده و از زمان بدو تولد نیز متفاوت متولد
شده و خواهند شد, اما بعضی از این تفاوت ها آنقدر چشم نواز و برخی اوقات
اذیت کننده میباشد که سردمداران جوامع بشری را بنا داشت که از برخی عناوین و
امتیاز ها به این نوع تفاوت ها قائل شوند
یکی از این تفاوت ها مشکلات بینایی افراد است که برخی اوقات شرایطی را برای در آسایش و آرامش داشتن فرد درگیر می طلبد,
نابینایی یکی از معلولیت های قسمت سر بوده و عضو درگیر آن چشم میباشد و
ممکن است این اختلال شدید یا مختصر باشد, آسیب های چشمی میتواند خفیف یا
متوسط یا شدید یا خیلی شدید باشد این تقسیم بندی ها عموماً در پزشکی مورد
استفاده قرار میگیرد
خفیف : در این نوع دید و درجه تشخیص فرد کمی دارای اختلال میباشد
متوسط : در این نوع فرد درگیر چشمانش اختلال داشته و یکی از قسمت های چشمی
او مشکل دار است و ممکن است در برخی کار ها و اوقات در زندگی او اختلال پیش
بیاید .
شدید : در این نوع قسمت بیشتر بینایی وجود ندارد و فرد از قسمت باقی مانده
بینایی می تواند استفاده نماید, و فرد قادر است اشیا را تشخیص دهد و نور و
برخی رنگ ها را ببیند.
خیلی شدید : در این نوع فرد نابینا محسوب شده و قادر نیست اطراف خود را ببیند و در برخی افراد نور خورشید احساس میشود .
این نوع تقسیم بندی ها بسیار است و بر اساس مبحث ها تعیین میگردد اما یکی
از تقسیم بندی های مهم که در آموزش و پرورش بسیار رایج است نیم بینایی کم
بینایی و نابینا مطلق میباشد
نیم بینا : این افراد تقریباً نصف بینایی خود را دارند و قادرند هر کاری را
انجام دهند دلیل مشکلدار بودن این افراد ناتوانی در سهولت ارتباط این
افراد با نوشته های کتاب ها میباشد
کم بینا: این افراد قادرند اطراف خود را ببینند و برخی رنگ ها را تشخیص
دهند و اشیا را از هم دیگر تمیز داده و قادرند اشیا بزرگ و فونت های درشت
را ببیند.
نابینا مطلق : این افراد کاملاً بینایی خود را ندارند اما اگر هم داشته
باشند آنقدر نیست که با آن به تواند استفاده مؤثری از آن داشته باشند.
بر اساس قرار گرفتن افراد در هر قسمت راهحل های مناسب آن قسمت برای او
تجویز میشود مثلاً برای افراد نیم بینا کتاب های درشت و برای افراد کم بینا
بهبین یا تقویت حس شنوایی و برای افراد نابینا خط بریل و تقویت حس شنوایی
توصیه میشود
شیوه ها برای افراد مشکل دار بینایی
طبق تقسیم بندی بالا افراد درگیر برای سهولت خود باید از راهحل های مناسب
استفاده کنند در توضیح این ابزار ها خواهید دید که کدام برای هر گروه مناسب
است
خط بریل : این خط توسط لویی بریل که فرد نابینا بود اختراع شد این خط که از
تحریک حس لامسه ممکن پذیر است نکات برجسته ای هستند که روی کاغذ مخصوص نقش
میبندد و فرد با کشیدن انگشتان آن ها را حس کرده و بر اساس کاراکتر کلمات
یا علائم را تشخیص میدهند .این شیوه از وسایل خاص خود امکانپذیر است
لوازم فوری و دست به نقد این خط لوح و قلم است لوح که ابزار دو طرفه ای است
که با یک لولا به هم متصل شده است و در یک طرف آن سطر ها و خانه های مشخصی
نمایان است و در یک طرف آن صفحه کاملاً مسطحی است که در موازی آن سطر ها و
خانه ها فرو رفتی هایی دیده میشود . و قلم وسیله ای است که همچو دروش
کفاشی نوک تیز که با آن کاغذ مخصوص خط بریل برجسته میشود و
کاغذ خط بریل کاغذ های هستند کلفت نسبت به کاغذ های عادی که در بین دو طرف
لوح قرار می گیرد و به وسیله قلم برجسته میشود علت کلفتی این نوع کاغذ ها
بهتر احساس شدن برجستگی و مداومت برجستگی روی کاغذ است .
و برای آموزش ریاضی و حساب یک روش کلیشه ای وجود دارد که به نام لوح حساب,
که صفحه ای صاف و برخودار از سوراخ های ستاره ای ماند است که با مهره های
خاص کاراکتر سازی میشود این مهره ها بر اساس موقعیت قرار گرفتن در این صفحه
یک کاراکتر محسوب میشود .
درشت نویسی و خوانی:
این شیوه برای افرادی مناسب است که بینایی قابل توجهی دارند در این روش
کتاب ها درشت و با فونت های بزرگ تهیه یا چاپ میگردد و فرد بر اساس درجه
بینایی خود کتاب ها را انتخاب میکنند و در هنگام نوشتن به دلیل سهولت نیز
با ماژیک درشت می نویسد.
بهبین: دستگاهی اس که صفحات را در روی نمایشگر که اکثراً تلویزیون است نشان میدهد
و اندازه آن صفحه و نوشته ها را درشت میکند این صفحه ممکن است نقشه نوشته روزنامه و غیره باشد
تقویت حس شنوایی : این شیوه که با تقویت حس شنوایی فرد امکان پذیر است از
ابزار هایی همچون ضبط کاست و نظایر آن استفاده میشود, علاوه بر دستگاه و
لوازم تقویت حس شنوایی برای جهت یابی و غیره مرسوم است
ضبط و کاست : کاست هایی که قبلاً توسط افراد بینا تهیه شده و در دسترس
افراد نابینا قرار دارد حاویه کتاب های درسی و مقالات و جزوات و غیره است
این نوار ها توسط ضبط صوت پلی و کپی میشوند
این ابزار ها و شیوه ها شیوه متداول در آموزش افراد نابینا است تازه گی ها
با آمدن رایانه این شیوه ها نیز ارتقاع یافته و با روش های نوین ادغام
گردیده است مثلاً کاست های حاویه مطالب به فایل های کامپیوتری ماننده mp3 و
غیره تبدیل گردیده است و نیز برای تشخیص کتاب ها از نرم افزار های تشخیص
حروف استفاده میشود, امروزه از رایانه برای افراد نابینا کمک توانبخشی یاد
شده و از آن استفاده میشود.
تاریخچه آموزش و پرورش در ایران برای نابینایان
نخستین تلاش ها در زمینه آموزش نابینایان در ایران به سال ۱۲۹۹ شمسی مربوط می شود.در این سال کار تعلیم و تربیت
دانش آموزان نابینا با جذب ۵ دانش آموزنابینا در مدرسه ای در تبریز آغاز
شد. و توسط شخصی به نام “پاستور ارنست کریستوفل “توسعه یافت.
آموزشگاه نابینایان تبریز که تنها مرکز آموزش نابینایان در ایران محسوب می
شد تا سال ۱۳۱۹ مشغول ارایه خدمات آموزشی و تربیت حرفه ای به نابینایان
بود، و تعداد دانش آموزان نابینای تحت پوشش آن به ۴۵ نفرمی رسید. در سال
۱۳۲۵ نیز خانمی انگلیسی به نام” گون گستر” آموزشگاهی برای دختران نابینا به
نام نور آیین در شهر اصفهان
تاسیس کرد.
کریستوفل آغازگرآموزش نابینایان در ایران که با شروع جنگ جهانی دوم مجبور
به ترک ایران شده بود پس از پایان جنگ به ایران بازگشت و آموزش پسران
نابینا را به عهده گرفت.با شروع آموزش نابینایان در اصفهان تعدادی از پسران
نابینای تبریز به اصفهان آمدند و همچون دختران دانش آموز آموزشگاه نورآیین
از امکانات خوابگاهی و حرفه
ای ویژه نابینایان استفاده کردند. در همین زمان بود که کریستوفل با همکاری
یکی از فرهنگیان پرسابقه اصفهان ،خط برجسته نقطه ای را درتطبیق با الفبای
فارسی اصلاح و تکمیل کرد. او کتابهای درسی دوره ابتدایی را به خط ویژه
برگرداند و تعدادی از کتابهای غیر درسی را نیز به خط بریل فارسی تبدیل
کرد.گفتنی است خط فارسی بریل که درست مطابق حروف فارسی ماست
نخستین کلاس درس نابینایان در تهران،سال ۱۳۲۹ درآموزشگاه رودکی تشکیل شد.آن
روز ۵۹ تن از اطفال نابینای دختر و پسردر یک اتاق روی نیمکت نشسته بودند
وبا ترس و نگران به آینده مجهول خود می اندیشیدند.
نه خود اطفال باور می کردند که ممکن است سواد پیدا کنند و نه اشخاص بینای اطراف آنها چنین تصوری داشتند.
در سال ۱۳۳۷ یکی از پیشکسوتان آموزش وپرورش تبریز،آموزشگاهی به صورت ملی و
غیرانتفاعی تاسیس کرد.این آموزشگاه سه گروه ازکودکان استثنایی از جمله
نابینایان را
در آن مجموعه جایگزین کرد.
دراین مجموعه دانش آموزان از کارگاه های کفاشی وحصیر بافی استفاده می
کردند.و طبق آمارسال تحصیلی ۵۶ حدود ۲۹ دانش آموز نابینا درآن مشغول تحصیل
بودند.
نقطه شروع آموزش نابینایان در فارس به سال ۴۲ یعنی ۵ سال قبل از تاسیس دفتر
آموزش کودکان استثنایی مربوط می شود. درآن سال،کلاسی مخصوص آموزش
نابینایان تحت نظر
اداره کل فرهنگ استان تاسیس شد .و در سال ۱۳۴۹ ،آموزشگاه شوریده شیرازی افتتاح گردید و شروع به کارکرد.
پس از تعطیلی آموزشگاه رودکی تهران درسال ۱۳۴۰،دکتر محمد خزایلی که خود
نابینا بود انجمن حمایت و هدایت نابینایان را تاسیس کرد و این انجمن بهانه
ای شد تا با جمع آوری امکانات انسانی و مالی آموزشگاهی را در خانه ای قدیمی
در خیابان ظهیر الاسلام تهران تاسیس کند.ساختمان جدید آموزشگاه در سال۵۰
مورد بهره برداری قرار گرفت
که مجهز به کلاسهای آموزشی،کارگاهی،ورزشی،آزمایشگاه وناهارخوری وکتابخانه
بریل بود.هم اکنون کلیه دوره های آموزشی ابتدایی،راهنمایی و متوسطه در این
آموزشگاه
برقرار و کلاسهای حرفه ای و هنری وآموزش بزرگسالان دایر است.ناگفته نماند
دکتر محمد خزایلی ابتکار راه اندازی کلاسهای شبانه برای افراد بزرگسال
وشاغل در ایران
را از آن خود کرده است.
آموزشگاه نابینایان شهید محبی فعالیت آموزشی خودرا با ۳۳ دانش آموز در سال
۱۳۴۳ شروع کرد.ساختمان این آموزشگاه مطابق توانایی ها ونیازهای دانش آموزان
نابینا
طراحی و اجراشده است .یک سوم کارکنان آموزشگاه را افراد نابینا ونیمه بینا
که از دانش آموختگان همین آموزشگاه هستند تشکیل می دهد.و بیش از سه چهارم
فارغ التحصیلان
این آموزشگاه به دانشگاهها ومراکز آموزش عالی راه پیدا می کنند.
فهرست مطالب :
تقدیم به : ۳
سپاسگزاری : ۳
هیئت داوران ۴
فهرست مطالب ۵
چکیده ۷
نابینا کیست و تاریخچه آموزش و پرورش نابینایان. ۸
مقدمه ۹
نابینا کیست و درجه بندی نابینایی ۹
شیوه ها برای افراد مشکل دار بینایی ۱۲
تاریخچه آموزش و پرورش در ایران برای نابینایان ۱۵
فصل اول ۲۰
جستاری در عالم نابینایان ۲۰
۱-۱حس بینایی ۲۱
نابینایی در جهان سوم ۲۲
بیان مسئله ۲۲
اهداف تحقیق ۲۵
اهمیت موضوع مورد بررسی ۲۶
حس بینایی ۳۲
مشمیه: ۳۲
جسم مژگانی(corpus cilliaris 33
خطا های انکساری چشم ۳۳
شبکیه(Retina): 34
مقایسه دو حس بینایی و شنوایی ۳۵
نابینایی و معلولیت بینایی ۴۱
کمبینایی: ۴۳
تعریف نابینایی: ۵۰
کاتاراکت ۵۱
تراخم ۵۲
جذام ۵۳
اونکوسرکیازیس ۵۳
گزروفتالمی ۵۳
نابینایی چیست؟ ۵۶
درمان نابینایی ۷۵
نابینایی و معلولیت بینایی ۷۵
علل نابینایی ۸۵
فصل دوم ۹۱
تاریخچه توجه به نابینایان ۹۱
تاریخچه آموزش استثنایی جهان و ایران ۱۰۱
تاریخچه آموزش وپرورش نابینایان درایران ۱۰۶
تعلیم و تربیت نابینایان ۱۰۶
تاسیس مدارس خاص نابینایان ۱۰۷
دلیل بالا بودن توانایی حس لامسه افراد نابینا ۱۱۱
تاثیر موسیقی درمانی در کودکان نابینا ۱۱۳
ابزارها و راهکارهایی جهت آموزش الکترونیک نابینایان ۱۲۳
۲-۴-وسایل توانبخشی نابینایان ۱۲۷
: معرفی عصای سفید نابینایان ۱۲۷
معرفی وسایل کمک آموزشی نابینایان ۱۳۱
فصل سوم ۱۳۴
نابینایان و مسائل محیطی و شهرسازی ۱۳۴
نمونه های موردی ۱۴۳
مجتمع نابینایان شهید محبی ۱۴۳
امکانات ۱۴۳
۴-۲٫ مدرسه نابینایان باغچه بان شیراز ۱۵۱
نقاط ضعف طرح ۱۵۱
نقاط ضعف طرح ۱۵۴
فصل سوم ۱۵۵
( مطالعات اقلیمی و نمونه های دوره ای ) ۱۵۵
۲-۱- تاریخچه شیراز و محدوده طرح ۱۵۵
۲-۲- سیر تحولات تاریخی شهر شیراز در ادوار مختلف ۱۵۹
شیراز پس از اسلام ۱۶۰
دوره اموی ۱۶۱
شیراز در دوره صفاریان و دیلمیان ۱۶۱
آل بویه (۴۴۸-۳۲۱ هـ. ش) ۱۶۳
سلجوقیان (۵۲۷-۴۳۵هـ . ق) ۱۶۵
اتابکان فارس ( ۶۴۳-۵۲۷ هـ. ش ۱۶۵
دوره ایلخانیان مغول ، گورکانیان و آل قویونلوها : ۱۶۸
آل اینجو ( ۷۳۱-۷۰۳ هـ . ش ۱۶۹
آل مظفر (۸۴۷-۷۳۱هـ . ش) ۱۷۰
صفویه (۱۱۰۲-۸۸۲ هـ . ش ) ۱۷۱
افغانها و افشاریه (۱۱۴۶-۱۰۴۶ هـ . ش ۱۷۳
قاجاریه (۱۲۹۹-۱۱۱۷۱ هـ . ش) ۱۷۷
پهلوی (۱۳۵۷-۱۲۹۹ هـ . ش ۱۸۵
بررسی وضعیت کلی شهر شیراز ۱۹۶
۴-۱- بررسی وضعیت فرهنگی شهر شیراز ۱۹۷
۴-۱-۱- وجه تسمیه شیراز ۲۰۱
۴-۱-۲- القاب شیراز ۲۰۳
۴-۲- بررسی وضعیت اقتصادی شهر شیراز ۲۰۶
۴-۳-بررسی وضعیت اجتماعی شهر شیراز ۲۰۸
۴-۴- بررسی موقعیت جغرافیایی شیراز ۲۰۹
۴-۵- بررسی اقلیمی منطقه : ۲۱۱
۴-۵-۱- بررسی پوشش گیاهی شیراز ۲۱۲
شکل۴-۱ – باغ ارم ۲۱۳
الف- دما ۲۱۵
ب-رطوبت نسبی ۲۱۶
ج-تابش خورشید ۲۱۷
۴-۵-۳- منطقه آسایش ۲۲۰
۴-۵-۴- تاثیر عوامل اقلیمی بر معماری و شکل گیری بافت شهری شیراز ۲۲۳
فصل چهارم ۲۲۵
مبانی نظری معماری ۲۲۵
- معمار ۲۲۵
معمار در جایگاه افراد گوناگون ۲۲۷
الف ) معمار در جایگاه معمار و منتقد. ۲۲۷
ب) معمار در جایگاه مدیران شهر ۲۲۷
ج) معمار در جایگاه بهره وران از فضا ۲۲۸
- اندیشه ( تشبیه ) های معمارانه : ۲۲۸
معماری و اندیشه ۲۳۰
اندیشه های معماری ۲۳۲
فصل پنجم ۲۳۵
۵-۱ تدوین برنامه فیزیکی: ۲۳۵
۵-۲ زیبا شناختی فضا ۲۳۶
۵- ۳ کانسپت، مرکز گفتگو: ۲۳۸
۵-۴ چرا مرکز گفتگو؟ ۲۴۱
۵-۵ بخش های اصلی پروژه و لیست فضاهای آن: ۲۴۴
۵-۵-۱-. بخش آموزشی، پژوهش و کلینیک (برای نابینایان) ۲۴۵
۵-۵-۱-۱ کلاس ها ۲۴۵
۵-۵-۱-۲ کارگاه ها ۲۴۷
۵-۵-۱-۳ آزمایشگاه (پژوهش) ۲۴۸
۵-۶-۳-ج) فضای گفتار درمانی: ۲۵۰
۵-۶-۶-چ) فضای مخصوص آموزش افراد چند معلولیتی با نقض بینایی و افراد دارای کاشت حلزونی گوش. ۲۵۱
۵-۷ج) فضای انتظار ۲۵۲
۵-۸- کتابخانه ۲۵۲
۵-۹ بخش آشنایی با دنیای نابینایی ۲۵۳
۵-۹-۱- نمایشگاه هنر نابینا ۲۵۴
۵-۹-۲-باغچه ۴ فصل ۲۵۵
۵-۹-۳- کافی نت: ۲۵۶
۵-۹-۴- آزمایشگاه صدای چندحسی (the multisensory sounel LAB) 256
5-9-5-غرفه های فروش محصولات کارگاه ها ۲۵۷
۵-۱۰- بخش گفتمان(گفتگو) ۲۵۸
۵-۱۰-۱- لابی اصلی مجموعه ۲۵۸
۵-۱۰-۲-آمفی تئاتر طراحی شده مخصوص افراد نابینا ۲۵۹
جایگاه تماشاگران و تنظیم زوایای دید : ۲۶۰
۵-۱۰-۳-رستوران با میزبانی نابینا: ۲۶۸
۵-۱۱- بخش اداری مجموعه ۲۶۹
۵-۱۱-۱-مدیریت ۲۶۹
۵-۱۱-۳- کنفرانس ۲۷۰
۵-۱۱-۴-امور اداری ۲۷۰
۵-۱۱-۵-اتاق استراحت مربیان و متخصصین ۲۷۱
۵-۱۱-۶ آبدارخانه ۲۷۱
۵-۱۱-۷ سرویس های بخش اداری ۲۷۲
۵-۱۲- بخش خدماتی ۲۷۲
۵-۱۲-۱ نگهبانی و اطلاعات ۲۷۳
۵-۱۲-۲ سرویس های بهداشتی ۲۷۳
۵-۱۲-۳ انبارها ۲۷۴
۵-۱۲-۴ پارکینگ ها ۲۷۴
فصل ششم ۲۷۵
مکان یابی سایت و تحلیل سایت ۲۷۵
۶-۱-معرفی استان فارس ۲۷۵
۶-۱-۳- مطالعات اقلیمی: ۲۷۶
۶-۱-۴جهت بادهای غالب و بادهای محلی: ۲۷۷
۶-۱-۴-۱-الف) بادهای شمالی: ۲۷۷
۶-۱-۴-۲-ب) بادهای غربی: ۲۷۸
۶-۱-۴-۳-پ) توده های هوای جنوبی: ۲۷۸
۶-۱-۴-۴-ت) بادهای محلی: ۲۷۸
۶-۱-۵جریان توده های هوا: ۲۷۸
۶-۲ بررسی مطالعات اجتماعی و فرهنگی ۲۷۹
۶-۳-نرخ رشد. ۲۸۰
۶-۴- هرم سنی ۲۸۱
۶-۵-جانمایی پروژه در شهر شیراز ۲۸۳
۶-۵-۱-دسترسی: ۲۸۳
۶-۵-۳-همجواری ها: ۲۸۴
۶-۵-۴-قابلیت گسترش: ۲۸۵
۶-۵-۵-تنوع بصری: ۲۸۵
۶-۶-پتانسیل های اجتماعی بستر ۲۸۵
۶-۷-جمع مطالب و تعیین نوع بستر ۲۸۶
۶-۸-نقد و بررسی آلترناتیوهای مکان یابی بستر ۲۸۷
۶-۸-۱-الف) باغات حاشیه بلوار چمران: ۲۸۷
محاسن حاشیه چمران: ۲۸۷
معایب حاشیه چمران: ۲۸۸
۶-۸-۲-ب) سایت جنوبی پارک آزادی (پارک شهر) ۲۸۹
معایب فضا: ۲۹۰
فصل هفتم ۲۹۰
معرفی طرح ۲۹۰
۷-۲-ایده اصلی طرح ۲۹۱
۷-۳-ایده انتخابی ۲۹۳
۷-۴-آرایش فضای مثلثی به عنوان یک مدل طراحی بنیادی برای اجتماع افراد نابینا ۲۹۳
۷-۴-۱-الف) اصل (openess) بودن ۲۹۴
۷-۴-۲-ب) اصل نور:(light) 295
7-4-3-ج) اصل ترکیب (composition) 295
7-4-5-د) اصل فرم ۲۹۶
۷-۴-۶-هـ) اصل متریال(materialiy) 296
7-5-چند نکته مهم در رابطه با طراحی ۲۹۷
۷-۶ – جانمایی پروژه در سایت ۲۹۸
۷-۷- سازه پروژه ۲۹۸
۷-۸-معرفی تاسیسات ۲۹۹
فهرست منابع فارسی ۳۰۰
فهرست منابع غیرفارسی ۳۰۲