هر
۱۴ سال یکبار، ایران تجربه یک زمینلرزه سنگین با خسارت بالا را به خود
میبیند، تجارب جهانی و تجارب تلخ وقوع زمینلرزه در کشورمان بر این نکته
تاکید میکند که اگر یک مدیریت بحران مناسب بر کشور حاکم نباشد، در زمان
حادثه، تلفات و خسارات بسیار بالایی وارد میشود. برای مثال زلزله
بم-رودبار-منجیل-نهاوند و…
وقوع حوادث ناگوار در کشورمان نشان داده که در این زمانها و حتی پس از آن،
روند صعودی در بحث مدیریت بحران ایجاد نمیشود، نمونه این نوع مدیریت را
در زمینلرزه بم و سوانح دیگر در عکس های بالا دیدیم که تداخل سازمانها و
موازیکاریهای صورت گرفته خسارات زیادی برجای گذاشت.
طبیعت زیبای کشور، خود شامل حوادث مختلفی است، چراکه وجود گسلهای فراوان در نقاط مختلف پایتخت بر خطرپذیری منطقه تاثیر دارد.
خطرپذیری زلزله در کشور ژاپن همانند ایران است، اما تجهیزات امدادی این
کشور بسیار پیشرفته است، به طوری که در زمان وقوع زلزله کمترین تلفات و
خسارات را تحمل میکند. در این کشور، نهادها و ارگانهای دولتی و غیردولتی
با یکدیگر بسیار هماهنگ هستند و تمامی این سازمانها زیر نظر آتشنشانی عمل
میکنند، اما متاسفانه در کشور ما هنوز شاهد پراکندگی نهادها و سازمانها
هستیم.
برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
بخشی از مطالب:
ضرورت تامین و تجهیز بیمارستان صحرایی در بلایا
۱-۴> افزایش میزان مرگ و میر ناشی از جراحات و آسیب های شدید جسمی به
دلیل عدم دسترسی به موقع و کافی به مراکز درمانی مجهز از عواقب بلایا است
که دامن گیر بهداشت و درمان منطقه آسیب دیده می شود . لذا مراقبتهای
بهداشتی ، درمانی نقش تعیین کننده ای در کاهش مرگ و میر و ناتوانی در بلایا
دارد .
۱-۴-۱> بیمارستان صحرایی در بلایا
ارگان مسئول و متولی تامین تجهیزات و ایجاد بیمارستان صحرایی در بلایا
با استناد به قوانین کشوری ، و مستندات قانونی و تشکیلاتی ، سازمان مسئول و
متولی بهداشت و درمان کشور در شرایط عادی و نیز در حوادث و سوانح غیر
مترقبه ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می باشد .
لزوم آموزش مدیریت بحران
۱-۵>در دنیای امروز ضرورت توجه به آموزش در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و
فرهنگی بر هیچ کس پوشیده نیست. بسیاری از شرکتها، کارخانهها و دستگاههای
دولتی با توجه به این موضوع همه ساله بخشی از درآمد حاصله یا بودجهی خود
را صرف آموزش نیروی انسانی مینمایند. در مقولهی مدیریت بحران حوادث، یکی
از جنبههای عمدهای که باید قبل از بحران، برنامهریزی و انجام شود و در
حین بحران و پس از آن بهکار آید، آموزش تخصصی و همگانی در زمینهی نحوهی
مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی است. پژوهشهای سالهای اخیر در مورد
پیامدهای فاجعهآمیز حوادث طبیعی و غیرطبیعی که بعضاً خسارتهای جانی و
مالی فراوانی را به همراه داشتهاند، نمایانگر این است که آمادگی برای
مقابله با بحران بهصورت عملی وجود ندارد و مدیریت بحران نیز آموزش ندیده و
غیر متخصص است. حال این سوال مطرح میگردد که چگونه میتوان آموزشهای
لازم را به عموم افراد جامعه و مسوولان مدیریت بحران ارایه کرد؛ بهنحوی
که آنان بتوانند به آمادگی بیشتری برای مقابله با حوادث دست یابند؟
در اجرای موفق یک برنامهی آموزشی ابتدا باید پیشفرضهای لازم تحقق یابند.
بدین معنی که باید ابتدا برنامهی آموزشی با در نظر گرفتن جنبهها و ابعاد
مختلف در قالب یک طرح برنامهریزی شده تدوین شود. این برنامه مبتنی بر
تعریف سیاست آموزشی، آموزش دهندگان، آموزش گیرندگان و نیاز سنجی آموزشی
است. در موضوع آموزش مدیریت بحران، هدف، تغییر رفتار و عملکرد مردم و
سازمانهای مسوول مدیریت بحران جهت مدیریت بهینهی بحران است. در این رابطه
افراد آموزش گیرنده دو دسته میباشند، یکی سازمانها و دستگاههای مسوول
مدیریت بحران که لازم است آموزشهای تخصصی و کاربردی را فراگیرند و دیگری
مردم بهعنوان عنصر و نهاد اصلی برنامهریزی که باید آموزشهای همگانی یا
عمومی را ببینند.
آموزش یکی از اجزای اصلی عنصر آمادگی است که در چرخهی مدیریت بحران
بهعنوان اقدامات پیش از بحران تلقی میشود. مدیریت بحران در حال حاضر
بهدلیل ابعاد و جنبههای متعدد بحرانها، دارای پیچیدگیهای خاصی است،
بهطوری که طیف وسیعی از کارآییها و مهارتهای لازم نظیر برنامهریزی،
سازماندهی عملیات، تجهیز منابع و امکانات و توزیع بهینهی آنها را در بر
میگیرد. تمامی مهارتهای فوق به آموزش تخصصی کامل و جامع نیاز دارند.
بنابراین از نقطه نظر مدیریت بحران، نیاز به آموزش نیروی انسانی موجود در
دستگاههای دولتی برای ارایهی خدمات پایه و ضروری از جمله آتشنشانی،
اورژانس، امداد و نجات، تأمین امنیت و غیره در زمان بحران بسیار ضروری است.
واضح است که در رابطه با نیازهای آموزشی در درجهی اول باید قابلیت موجود
را مدنظر قرار داد. فقط در آن صورت است که میتوان به یک ارزیابی دقیق دست
یافت. اصولاً چنین ارزیابی نشان خواهد داد که چه زمینههایی بیشتر به آموزش
نیاز دارند. آموزش ممکن است با در نظر گرفتن ملزومات عمدهی آموزش و دسته
بندی افراد تحت آموزش به صورتهای مختلف انجام شود.
برای مثال آموزش مدیریت بحران میتواند برای مدیران فعلی بحران، بهمنظور
آشنایی آنها با جنبههای مختلف بحران و چگونگی هماهنگسازی فعالیتهای
مدیریت بحران صورت گیرد یا اینکه آموزش مهارتها برای افرادی ارایه شود که
در عملیات اضطراری، نجات، کمکهای اولیه، اسکان موقت و غیره انجام وظیفه
میکنند. چنین افرادی میتوانند از اعضای دستگاههای دولتی و یا سازمانهای
غیردولتی(NGO) باشند. همچنین آموزش تخصصی میتواند از طریق سمینارها و
جلسات علمی صورت گیرد و افراد مختلفی را تحت پوشش قرار دهد.از منظر مخاطبان
و تعیین گروههای هدف و شیوههای بهینه نیز میتوان آموزش را به انواع
مختلف رسمی، غیررسمی و اتفاقی تقسیم نمود.
برنامهریزی و اجرای هر یک از این آموزشها به عوامل متعددی چون اهداف، محتوا، شرایط فراگیران و میزان دسترسی آنان بستگی دارد.
آموزش رسمی یا مدرسهای معمولاً بخشی از نظام آموزشی است که از کودکستان
آغاز شده و تا دانشگاه ادامه مییابد. این نوع آموزش که سازمانیافته است
دارای ساختار مشخصی است و از نظم خاصی پیروی میکند.
آموزش غیررسمی نیز به هر نوع فعالیت آموزشی یا کارآموزی اطلاق میشود که
سازمانیافته است و در خارج از نظام آموزش رسمی تحقق میپذیرد. برای مثال
میتوان از دورههای آموزشی و کارآموزی در زمینههای مختلف بهداشتی، سیاسی و
فنی نام برد.
آموزش اتفاقی نیز نوعی آموزش است که انسان در طول عمر به گونهای تصادفی و
نامنظم کسب مینماید. آموزش اتفاقی معمولاً در محیطی که فرد رشد مییابد و
یا در محیط کار، زندگی و خانواده از طریق رسانههای جمعی مانند رادیو،
تلویزیون، روزنامهها و غیره به دست میآید.
نهایتاً ارایهی آموزشهای لازم در زمینهی مدیریت بحران در سطح مردم و
مسوولان، نیازمند تعریفی دقیق از یک سیاست آموزشی مبتنی بر نیازسنجی است.
برای اجرای برنامههای آموزشی باید نقش و جایگاه هر یک از دستگاههای
آموزشی و فرهنگی دقیقاً روشن شود. تحقق این مهم، لزوم تدوین طرح آموزش
مدیریت بحران در کشور را در چهارچوب سیاستها و راهبردهای مدیریت بحران در
سطوح ملی، منطقهای و محلی ضروری مینماید.
معیارهای شهر ایمن
۱-۶ >با توجه به اینکه برشمردن شاخصههای شهر ایمن باید در همهی
زمینهها مورد توجه قرار گیرد و نمیتوان فقط از یک منظر فرضاً ایمنی و
آتشنشانی بدان نگاه کرد پس میبایست تمامی ابعاد و ویژه گی های یک شهر
برای ایمن بودن را مورد بررسی و تمامی مواردی که ایمنی یک جامعه را تهدید
می کند مد نظر قرار داد و آن را پیش بینی کرد تا بتوان راهکارهای
پیشگیرانه را برای مهار، کاهش اثرات و نهایتاً مقابله با آن بکار بست.
پرواضح است که بهترین شرایط برای بررسی توان سیستم ایمنی جامعه زمانی است
که ناایمنیها و مخاطرات به یکباره شهر را تهدید میکند (یعنی بدترین شرایط
موجود). بنابراین بررسی بحرانهای گذشته میتواند ما را برای رسیدن به هدف
بسیار یاری کند. از این رو در سال های اخیر ایمن سازی شهرهای کشور در
برابر حوادث و سوانح غیرمترقبه مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت شهری در
سرتاسر کشور ناگزیر است برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در شهرها، از کارایی
بسیار بالایی برخوردار باشد و آن را با گذشت زمان افزایش دهد و همواره
روشهای مدیریت و فناوریهای موجود را بهویژه در مورد ایمنسازی خدمات
تأسیسات و ساختمانهای شهر بهبود بخشد و بهروز نماید.
۱-۶-۱>با توجه به بررسی کیفیت زندگی مردم در کشورهای گوناگون، سه عامل
زیر را میتوان به عنوان عوامل موثر در ایجاد یک زندگی ایدهآل و مطلوب
برای زندگی بشر در نظر گرفت.
۱- احساس وجود ایمنی و امنیت برای شهروندان.
۲- احساس برخورداری از امکان برقراری ارتباط با دیگران و انجام فعالیتهای اجتماعی با مشارکت سایر شهروندان.
۳- احساس مشارکت در امور اجتماعی و شهری و با اهمیت بودن نظرات و خواسته های شهروندان.
ایمن سازی شهرها، افزایش کارایی روشهای مقابله با بلایای طبیعی و ایمن
سازی شهری را ضرورت بخشیده است. بنابراین آشکار است که پژوهشهای کاربردی
در امور مربوط به ایمن سازی شهرها در برابر بلایای طبیعی سبب افزایش ابتکار
در طراحیها و یافتن بهترین سیاستها و کاربردیترین و با صرفهترین
روشها و فناوریها خواهد شد. برای دستیابی به این هدف، گنجاندن
برنامههای کاهش آسیبپذیری شهروندان و جامعه که در معرض مخاطرات و بلایای
طبیعی هستند در طرحهای توسعهی شهری ضرورت دارد. در حقیقت، حفاظت از جان و
مال مردم، گنجینههای دانش و مهارتهای موجود، ابزار تولیدی و صنعتی و
تأسیسات و خدمات شهری در مقابل اثرات بلایای طبیعی، باید بخش جداناپذیری از
طرح های کشور و مدیریت شهری قلمداد گردند.
* چگونگی ایجاد احساس ایمنی و امنیت در شهر
* جلوگیری از فجایع ناشی از بلایای طبیعی و * حوادث غیرمترقبه انسان ساز،
مانند زلزله، خشکسالی، سیل، جنگ، آتش سوزی، انفجار، مواد شیمیایی، آلودگی
هوا، و غیره.
* ایمنی ترافیک سواره و پیاده برای تمامی افراد در سنین و شرایط گوناگون زندگی، شامل کودکان، سالمندان ومعلولان.
* احساس امنیت در برابر فاجعه: وجود سیستم مدیریت بحران در مدیریت شهری، دفاع غیر عامل، پناهگاه وتسهیلات امداد رسانی.
* تأمین تأسیسات بهداشتی و درمانی در دسترس همه و در فواصل مناسب.
* تأمین نیازهای اساسی انسان، شامل آب، انرژی، مسکن، و مواد غذایی.
*کاهش آلودگی هوا، صدا و منظره.
* امکان دسترسی سریع به دوستان و نزدیکان: ارتباط خوب و مناسب از طریق راه ها و وسایل مخابراتی.
۱-۶-۲>این نیازها را می توان به عنوان خدمات شهری مورد نیاز شهروندان به صورت زیر عرضه نمود:
الف) پیشگیری و جلوگیری ازفجایع ناشی از بلایای طبیعی وحوادث غیرمترقبه
انسان ساز مانند فجایع ناشی از زلزله و یا حوادث ناشی از سیل با ساختن
بناهای مقاوم در برابر زلزله و ساختن سازه های مناسب دفع سیلاب و سایر
اقدامات لازم.
پیشگیری و جلوگیری از حوادث ناشی از جنگ و بمباران با ساختن پناهگاه ها .
پیشگیری و جلوگیری از فجایع ناشی از آتش سوزی با ایجاد تأسیسات شهری مقاوم در برابر آتش سوزی
ب) ایجاد معابر ایمن سواره و پیاده برای تمامی افراد در سنین و شرایط گوناگون زندگی، شامل کودکان، سالمندان و معلولین.
ج) ایجاد سیستم مدیریت بحران ناشی از بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه، در
مراحل چهارگانه مدیریت بحران: پیش گیری، آمادگی، مقابله و بازسازی، ایجاد
پناهگاه، ایجاد واحدها و نهادهای امدادرسانی.
د) تأمین تأسیسات بهداشتی و درمانی در دسترس همه و در فواصل مناسب شامل:
مراکز مراقبت بهداشتی، مراکز درمانی و اقدامات لازم برای تأمین بهداشت محیط
زیست شهری.
ه) تأمین نیازهای اساسی انسان شامل آب، انرژی، مسکن و مواد غذایی ، معابر
جاده ای ایمن برای عابرین پیاده و شبکه حمل و نقل عمومی و ایجاد شبکه های
ارتباطی مخابراتی.
همچنین بخشی از رویکردهای شرح ذیل برای ایجاد تحول فرهنگی اجتماعی در زمینه مدیریت ایمنی شهر باید مد نظر قرار گیرد:
توانمند سازی نهادهای مدیریت شهری در راستای ارتقای ایمنی
تثبیت شیو ه های مدیریت ایمنی مشارکتی
مسؤولیت پذیری و پاسخگو بودن مدیران در قبال شهروندان
روانسازی امور و افزایش بهر ه وری در راستای ارتقای ایمنی شهری
تحقق واقعی توسعه پایدار با توجه به مسایل ایمنی در شهر
یکی دیگر از راه حل های مهم برای کاهش آسیب پذیری و ایمن سازی شهرها در
برابر بلایای طبیعی ایجاد ستادهای مدیریت بحران شهری و سازماندهی و هماهنگی
سازمانهای مسؤول امور مدیریت بحران شهر می باشد
فهرست مطالب:
۱- فصل اول: اهداف و ضرورتها
۱-۱> بیان مسئله ی تحقیق
۱-۲> اهداف کلی و جزئی تاسیس مرکز بین المللی امداد و نجات
۱-۳> لزوم وجود ساختمان مدیریت بحران
۱-۴> ضرورت تامین و تجهیز بیمارستان صحرایی در بلایا
۱-۵>لزوم آموزش مدیریت بحران
۱-۶ >معیارهای شهر ایمن
۱-۷>فرهنگ ایمنی
۱-۸> هدف استاندارد ۲۸۰۰
مطالعات موضوع طرح
۱-۹>مطالعات موضوع طرح
۱-۱۰> آییننامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور
۱-۱۱>انواع آموزش
۱-۱۲>تغییر نگرش مهندسی به نگرش مدیریتی در مقابل زلزله
۲-فصل دوم: مبانی نظری
۲-۱ > معمار کیست؟
۲-۲> معنا در معماری:
۲-۳ > مفهوم و تعریف معماری
۲-۴ >نظم در ساختار
۲-۵ >بررسی محتوای معماری (مفاهیم)
۲-۶> معرفی هفت معمار
۲-۷> نتیجه
مبانی نظری پروزه
۲-۸> مبانی طرح و طرز فکری:
۲-۹> مدیریت شناور
۲-۱۰> تحلیل وبررسی موضوع ولکه گذاری کلی فضاهای آن
۲-۱۱> محورهای اصلی ومحورهای فرعی پلان
۲-۱۲ > طراحی پلان
۲-۱۳> بام های مورد استفاده در ابنیه سنتی در مناطق سرد
۲-۱۴> مصالح مورد استفاده در ابنیه سنتی در مناطق سرد
۳-فصل سوم:اقلیم فرهنگ و تاریخ
شناخت تاریخی شهر کرمانشاه
۳-۱>تاریخچه ی سکونت
۳-۲>شهر کرمانشاه:
۳-۳>موقعیت جغرافیایی
۳-۴>توپوگرافی و جهات شیب زمین
۳-۵>ویژگی های اقلیمی وجوی
۳-۶>دما و تغییرات آن
۳-۷>بارش و میزان آن
۳-۸>باد
۳-۹>تبخیر
۳-۱۰>تعداد روزهای یخبندان
۳-۱۱>وضعیت هیدرولوژیکی
۳-۱۲>منابع آب
۳-۱۳> ناهمواری های استان
۳-۱۴>دشتها :
۳-۱۵>خاک شناسی
۳-۱۶>نژاد:
۳-۱۷>زبان و مذهب
۳-۱۸>جمعیت
۳-۱۹> سابقه تمدن انسانی:
۳-۲۰>پیشینه تاریخی استان کرمانشاه
۳-۲۱>گردشگری
۳-۲۲> جاذبه های فرهنگی – تاریخی
۴-فصل چهارم:استانداردها
۴-۱>استانداردها وسرانه های طراحی ساخمان مدیریت بحران
۴-۲> فضای نمایش:
۴-۳>کاربری حمل و نقل زمینی و هوایی
۴-۴>آشنایی با هلیکوپتر Sikorsky S-92
۴-۵>کاربریهای پزشکی
۴-۶>سرویس های بهداشتی:
۴-۷>بیمارستان سیار
۴-۸>درمانگاه
۴-۹> ایستگاه های تیپ آتش نشانی
۵-فصل پنجم:نمونه های مشابه
۵-۱>ایستگاه آتش نشانی ویترا
۵-۲> ایستگاه آتش نشانی ویتاکورا
۶-فصل ششم:برنامه فیزیکی
۶-۱>ساختمان مدیریت بحران
۶-۲> ریز فضای مرکزآتش نشانی :
۶-۳>ریز فضای بیمارستان
دیاگرامها
جداول
۷-فصل هفتم:آنالیز سایت
۷-۱> مشخصات زمین
۷-۲>دلایل انتخاب سایت
۷-۳>چند عکس از کتاب چگونه معمارانه طراحی کنیم
۷-۴> عکس تحلیل سایت زمین مذکور
۷-۵> عکس از داخل محوطه سایت
۷-۶> عکس ازمحوطه بیرون سایت
۸-فصل هشتم:روند طراحی
۸-۱>روند طراحی در کل
۸-۲> مفهوم واژه ی بیونیک
۸-۳> معماری با الهام گرفتن از چشم
۸-۴> کانسپت اولیه طرح:
۸-۵>دلایل انتخاب چشم:
۸-۶>روند احداث مرکز بین المللی امداد و نجات
۹-فصل نهم:تاسیسات
۹-۱>تاسسیات ساختمان
۹-۲> کنترل وبرنامه ریزی سیستم ها:
۹-۳)روشنایی
۹-۴)تاسیسات الکتریکی بیمارستان
۱۰-فصل دهم:سازه
۱۰-۱>ایمن سازی
۱۰-۲>عناصر سازه ای ساختمان
۱۰-۳>سازه های فضایی
۱۰-۴>سازه فضاکار چیست ؟
۱۰-۵>انواع سازه های فضایی
۱۰-۶>سازه های متحرک، روشی برای مقابله با زلزله
۱۱-فصل یازدهم:نقشه ها
۱۲-فصل دوازدهم:منابع