پیشگفتار
مقدمه
بخش اول : پروپزال
ضرورت واهمیت موضوع 1
بیان مسأله 2
اهداف 3
روش تحقیق 4
بخش دوم : شناخت
فصل اول : مطالعات پایه 5
گفتار اول : مفاهیم کلی در ارتباط با علولیت و نقص شنوایی در کودکان 6
1-1- کودکان استثنایی و معلولیت 6
1-2- خصیصه ناشنوایی 9
1-2-1- تعریف و طبقه بندی 10
1-2-2- آسیب های شنوایی در کودکان و علل محیطی مربوط به آن و موارد پیشگیری از آن 11
گفتار دوم : روانشناسی ناشنوایی 15
2-1- آغاز سخن 15
2-2- ضرورت شناخت ویژگیها و اختلالات خردسالان مبتلا به نقص ناشنوایی 15
2-3- اهمیت حس شنوایی در جنبه های رشدی کودک 16
2-4- ویژگیها و اختلالات کودکان مبتلا به نقص ناشنوایی 17
2-4-1- اختلالات ارتباطی 17
2-4-1-1- تعاریف (ارتباط به زبان ، گفتار) 17
2-4-1-2- رابطه شنیدن و یادگیری زبان 19
2-4-1-3- تأثیر ناشنوایی در روند تحول زبان و گفتار کودک 19
2-4-2- ویژگیهای رفتاری ، اجتماعی، عاطفی 23
2-4-3- ویژگیهای شخصیتی 27
2-4-4- اختلالات یادگیری 28
2-4-4-1- هوش و رشد ذهنی در کودکان مبتلا به نقص شنوایی 28
2-4-4-2- یادگیری مفاهیم انتزاعی 31
2-4-4-3- حافظه (حافظه شنیداری، حافظه بصری) 32
2-4-4-4- فراخنای توجه 33
2-4-4-5- یادگیری اتفاقی 34
2-4-4-6- یادگیری با طرح قبلی 34
2-4-5- مهارت های حسی ـ حرکتی 35
2-4-6- تفاوت های فردی 38
فصل دوم : مطالعات تکمیلی 41
گفتار اول : آموزش و توانبخشی کودکان ناشنوا 41
1-1- ضرورت آموزش کودکان ناشنوا در سنین کودکی 42
1-2- سیرتحولی تعلیم و تربیت کودکان دچار نقص شنوایی در جهان و ایران 43
1-3- آموزش ویژه (آموزش و پرورش استثنایی واهداف آن) 45
1-3-1- جایگزینی کودک ، نیاز ویژه در محیط های آموزشی مناسب 46
1-3-2- اهداف آموزشی ـ تربیتی مراکز آموزشی و توانبخشی کودکان ناشنوا 46
1-4- اصول آموزش زبان به کودکان دچار نقص شنوایی 47
1-4-1- زبان آموزی به شیوه طبیعی 48
1-4-1-1- نوع بافت زمینه یا محیط یادگیری زبان 48
1-4-1-2- زبان آموزی در بستر فضای خردسالی 48
1-4-1-3- ابزارها و روش های آموزش در فرایند زبان آموزی به شیوه طبیعی
(روش تجربه ، روش هنری، روش بازی ، روش شعرگویی و قصه خوانی ) 49
1-4-2- محورهای آموزشی کودکان مبتلا به نقص شنوایی 54
1-4-2-1- محورحسی 54
1-4-2-2- محور حرکتی 55
1-4-2-3- محور علوم تجربی 56
1-4-2-4- محور مفاهیم فضایی (یادگیری درک مفاهیم فضایی برای کودک) 56
1-4-2-5- محور علوم اجتماعی 56
1-4-2-6- محور زبانی 57
1-4-3- تنظیم فضای بسته آموزشی براساس شیوه ها و محورهای آموزشی 58
1-5- ماهیت توانبخشی کودک مبتلا به نقص شنوایی (توانبخشی چند تخصصی) 61
1-5-1- توانبخشی (پرورش) سمعی کودک مبتلا به نقص شنوایی 62
1-5-1-1- فعالیت های تشخیصی (از طریق خدمات شنوایی سنجی) 63
1-5-1-2- تجهیز کودک با وسایل کمک شنوایی 65
1-5-1-3- شرایط محیطی مناسب برای نگهداری و استفاده از وسایل کمک شنوایی 66
1-5-1-4- تربیت شنوایی 66
1-5-1-5- گفتار درمانی 68
1-5-2- واحد آموزش و مشاوره خانواده 69
1-5-3- توانبخشی جانبی و فعالیت های پرورشی کودکان ناشنوا به عنوان مهمترین
ابزارهای ارتباطی 73
1-5-3-1- توانبخشی کودک ناشنوا از طریق موسیقی و صوت درمانی 73
1-5-3-2- نمایش و تئاتر در آموزش و توانبخشی کودک ناشنوا (تئاتر درمانی) 75
1-5-3-3- نقاشی درمانی (زبان نمادین کودکان ناشنوا) 76
1-5-3-4- بازی درمانی در کودکان با نقص سیستم شنوایی 78
1-5-3-5- متناسب سازی وسایل ارتباطی و فعالیت های پرورشی کودکان ناشنوا و فضاهای
ارتباطی مربوط به هر یک 81
گفتار دوم : مفاهیم فضایی 83
2-1- فضا و مبانی ادارک آن 83
2-2- درک کودک ناشنوا از محیط 86
2-2-1- فضای شنیداری و اهمیت حس شنوایی در درک محیط 86
2-2-2- درک کودک ناشنوا از فضای دیداری 87
2-3- معیارهای کیفیت فضا 89
2-4- شرایط محیط مطلوب شنیداری و آسایش محیطی در فضای آموزشی کودکان ناشنوا
(مناسب سازی محیط) 92
2-5- شرایط مطلوب کالبدی 96
2-6- تراکم جمعیت و اندازه مطلوب فضاهای آموزشی ـ تربیتی کودکان ناشنوا 100
گفتار سوم : اصول ایمنی در فضاهای آموزشی کودکان ناشنوا 102
گفتار چهارم : تناسبات انسانی کودک و نقش آن در طراحی 110
گفتار پنجم : معرفی فضاها در مراکز خاص توانبخشی و آموزش کودکان ناشنوا 113
5-1- تعریف کلی از مراکز خاص توانبخشی ـ آموزشی کودکان ناشنوا و طبقه بندی فضاهای عملکردی 113
5-2- فضاهای اداری 114
5-3-1- واحد پزشکی (متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست) 118
5-3-2- فضاهای واحد تشخیصی 118
5-3-2-1- اتاق شنوایی سنجی نوزادان (Audiotry Brainstem Response)ABR 118
5-3-2-2- اتاق شنوایی سنجی PTA (اتاق ادیومتری)(Pure ton Audiometric) 120
5-3-2-3- اتاق شنوایی سنجی به صورت بازی (Visual Rein Audiometric) 121
5-3-2-4- اتاق آزمون تعادل (Electro Nystagmo Grapy)ENG 122
5-3-3- فضاهای واحد توانبخشی سمعی 123
5-3-3-1- لابراتوار ارزیابی و تجویز سمعک 123
5-3-3-2- اتاق تربیت شنوایی 124
5-3-3-3- اتاق گفتار درمانی 126
5-3-3-4- اتاق کالیبراسیون 128
ضمیمه 129
5-3-4-1- اتاق صوت درمانی با موسیقی (موسیقی درمانی) 131
5-3-4-2- اتاق بازی درمانی 132
5-3-4-3- واحد فعالیت های ادراکی حرکتی 135
5-3-4-4- واحد هنر درمانی 136
5-3-5- واحد آموزش و مشاوره والدین (مرکز خانوادگی ) 137
5-3-6- فضاهای آموزشی ـ پرورشی کودکان ناشنوا 138
5-3-6-1- فضاهای آموزشی ـ پرورشی کودکان 7-2 سال (سنین پیش از دبستان)
(واحد آموزش طفل و مادرـ واحد مهدکودک ، واحد پیش دبستانی، کلاس آزاد و ....) 138
5-3-6-2- فضاهای آموزشی ـ پرورشی کودکان 11-7 سال
(کلاس های آموزشی ، کلاس های ویژه وکارگروهی ، کتابخانه ، کارگاه های هنری و ...) 146
5-3-6-3- فضاهای پرورشی مشترک بین دو گروه سنی
(سالن ژیمناستیک ، سالن چند منظوره ، نمایشگاه و ....) 152
5-3-7- معرفی فضاهای خدماتی و پشتیبانی 155
5-3-8- معرفی فضاهای باز مجموعه 158
5-3-9- معرفی فضاهای گردش (ورودی، فضاهای ارتباطی افقی ، فضاهای ارتباطی عمودی) 161
فصل سوم : مطالعات تطبیقی 166
گفتار اول : بررسی نمونه های داخلی 167
1-1- مرکز آموزش پیش دبستانی امام رضا (ع) (مشهد) 167
1-2- مرکز آموزش پیش دبستانی باغچه بان شماره 5 (تهران ) 175
1-3- مجتمع آموزشی نیمروز (تهران) 174
گفتار سوم : بررسی نمونه های خارجی 176
2-1- مدرسه شمپاین لی. نوز 176
2-2- مدرسه کلایتون مونته سوری 180
فصل چهارم : مطالعات زمینه 183
گفتار اول : مطالعات مشهد درارتباط با موضوع پروژه 184
1-1- مطالعات جمعیتی 184
1-2- بررسی وضعیت آموزشی کودکان با نیازهای ویژه 184
1-3- نتایج بدست آمده از جداول آماری 187
گفتار دوم :مطالعات اقلیمی 188
2-1- خصوصیات اقلیتی شهر مشهد 188
2-2- اثرات اقلیم در طراحی فضاهای آموزشی و فضاهای مشابه آن در مشهد 189
2-3- جمع بندی یافته های ویژگیهای اقلیمی مشهد 190
گفتار سوم : مکان یابی کالبدی و اصول انتخاب سایت 192
3-1- سازگاری 192
3-2- مطلوبیت 193
3-3- بررسی گزینه های مختللف و مقایسة آنها و انتخاب گزینه نهایی 194
گفتار چهارم : بررسی منطقه پروژه در مشهد 196
4-1- ویژگی های تاریخی محدوده 196
4-2- موقعیت مکانی در شهر 196
4-3- موقعیت محدوده به لحاظ توزیع کاربریها 197
4-4- موقعیت محدوده به لحاظ دسترسی 197
بخش سوم : تحلیل
فصل اول :تدقیق اهداف و ارائه راهکارها 199
فصل دوم : تدوین مبانی طراحی معماری پروژه (تدوین مبانی عام و خاص طرح ) 201
فصل سوم : تدوین برنامه فیزیکی 206
گفتار اول : شناخت و تعریف جمعیت مخاطب 206
گفتار دوم : تعیین اجزاء و عناصر فضایی پروژه 207
گفتار سوم : جداول برنامه فیزیکی 213
بخش چهارم : طراحی
فصل اول : سایت آنالیز 221
فصل دوم : قابلیت سنجی اراضی 230
فصل سوم : روند طراحی 232
فصل چهارم : سازه و تأسیسات 235
فصل پنجم : ارائه نقشه های نهایی (این قسمت در فایل موجود نیست) 245
منابع و مآخذ