پاورپوینت بررسی نحوه طراحی و اجرای آسمانخراش ها
توضیحاتی درباره ی برج میلاد
تکنولوژی برج های دوقلوی پتروناس
اخباری در وصف خرابی های برج های دوقلوی نیویورک
معرفی بلندترین برج جهان
توضیحاتی درباره ی چگونگی ساخت برج ها
تفاوت های برج های دوقلوی نیویورک و پتروناس
هنگام برخورد باد با یک برج، ساختمان مانند بادبان قایق عمل می¬کند. برای
این¬که ساختمان بتواند نیروی باد را تحمل کند، باید به قدری انعطاف¬پذیر
باشد که بتواند مقداری از نیروی باد را جذب کند و در عین حال به اندازه
کافی مستحکم باشد تا آسیبی نبیند. برج¬های دوقلو با ارتفاع تقریبی 460
متر، بگونهای طراحی شده¬اند که بتوانند بادهای ویران¬کننده¬ای را که در
فصل تایفون می¬وزند، تحمل کنند. این تندبادها که به سرعتی بالای 140
کیلومتر در ساعت نیز می¬رسند، طراحی هرنوع آسمان¬خراشی را در این منطقه
با مشکلات متعدد مواجه می¬کند. سزار پلی دارای دیدگاهی بود که به رفع این
مشکل کمک می¬کرد: «ما پیشنهاد کرده¬ایم بین دو برج (در طبقات 41 و 42)
یک پل ارتباطی باشد، این پل با تکیه¬گاه¬های خود، دروازه¬ای به سوی
آسمان می¬سازد.» اما دیدگاه معماری پلی با شرایط فیزیکی برج¬ها مغایرت
پیدا کرد؛ زیرا می¬بایست خود را با حرکتهای مختلف هر کدام از دو برج
مطابقت دهد که در این حالت انعطاف¬پذیری مستقل هر برج، به¬علت اتصال به یک
پل مشترک، عملا غیرممکن می¬گردد. خطر واقعی زمانی است که بادهای چرخان
همزمان از زوایای مختلف به برج¬های دوقلو برخورد کنند و برج¬ها در جهات
مختلف خم شوند، در این هنگام، این پل 900 تنی جدا خواهد شد و از ارتفاع 182
متری به پیاده¬رو شلوغ پایین سقوط خواهد کرد. برای حل این مشکل خاص طراحی،
مهندسین وسیله¬ای را از فن¬آوری زلزله قرض گرفتند، «دمپر». در حقیقت
دوپایه استوانه¬ای پل که 35 متر طول و هرکدام 60 تن وزن دارند، دمپرهای
عظیمی هستند که در هنگام خم شدن و تکان خوردن هر ساختمان کشیده شده و به
جای خود باز ¬میگردند. برای پیشگیری از شکسته شدن پل، هنگام خم شدن
برج¬ها در جهات مختلف، پایه¬های تکیه¬گاه، به جای اتصال مستقیم به پل و
برج¬ها، به صفحه¬هایی گردان وصل می¬شوند که می¬توانند حداقل 45 درجه در
هر جهت بچرخند. به این ترتیب پایه¬های دمپر، چرخش و پیچش را جذب
می¬کنند، در حالی¬که سیستم تکیه¬گاه داخلی پل بدون حرکت باقی می¬ماند.
و....