پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی ، ضوابط و معیار های طراحی فضاهای هنرستان
یکی از اصول مهم و اساسی در طراحی معماری شناخت و تجزیه و تحلیل ابعاد
مختلف طرحها و عملکردهاست که مبانی اصل طراحی نوع عملکردها، ارتباطات
محیطی و اجزای تشکیل دهندهی طرح را مشخص میکند که خود چهارچوب و پایهای
برای برنامه ریزی فیزیکی و آغاز کار کالبدی و معماری است.
هدف اصلی این مطالعات این است که طرح را در جهتیابی و رسیدن به نتیجه
مطلوب که برخورد صحیح و منطقی با نیازهای طرح است یاری دهد و راه حلهای
گوناگون و انعطاف پذیری را برای وی ایجاد نماید.
روابط متقابل بین مجموعه عوامل تشکیل دهنده نظام آموزشی را ساختار
آموزشی گویند و عوامل تشکیل دهنده نظام آموزشی عبارتند از اهداف آموزشی
(هدف از ایجاد نیروی متخصص در رشتههای مختلف آموزشی) ، شکل نظام ، چگونگی
برنامه ریزی برای آموزش در دورههای تحصیلی رشتهها و مقاطع تحصیلی،
پذیرشهای سالیانه و سطح کار عملی مورد نظر.
- جمعیت ورودی سالانه، تعداد رشتهها و واحدهای ارائه شده
برای برنامه ریزی آموزشی، پذیرش هنرجو برای سه رشته معماری، نقاشی و گرافیک
و آن هم در نیمسال اول هر سال تحصیلی (مهر ماه) صورت میگیرد.
طول دوره 2 سال و 4 ترم میباشد. ظرفیت پذیرش هنرجو در هر سال تحصیلی 24 تا
30 نفر برای هر رشته در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب مجموع هنرجویان این
هنرستان 144 تا 180 نفر میباشند.
اولین قدم برای طرح مجموعه آموزشی حوزه بندی عملکردهای آن میباشد. برای
این منظور به برنامه کامل دروس آموزشی گروههای مختلف و جمعیت هنرجو نیاز
میباشد که آورده شد.
اطلاعات جمع آوری شده در این زمینه اساس محاسبات حوزه بندی کل مجموعه قرار میگیرد.
به طور کلی حوزههای اصلی این هنرستان را میتوان به بخشهای زیر تقسیم کرد.
1 - بخش آموزشی: این بخش شامل کلاس های آموزشی دروی عمومی و تخصصی و کارگاهها می باشد.
2 - بخش فرهنگی: این بخش شامل، کتابخانه و نماز خانه میباشد.
3- بخش اداری: این بخش شامل، اتاق مدیر، اتاق معاون، اتاق مربی پرورشی، اتاق مشاورو اتاق معلمین میباشد.
4- بخش خدماتی: این بخش شامل، حسابداری، امور دفتر و بایگانی، آبدارخانه،
بوفه انبار، اتاق تکثیر، سرویس بهداشتی، سرایه داری و اتاق تاسیسات می
باشد.