مقدمه 17
-1-1 روانشناسی کودک 21
1-1-1 کودک کیست و به چه گروه سنی اطلاق می شود: 21
2-1-1 رشد از دیدگاه روانشناسان 22
1) نظریه روان کاوی فروید: 22
2) نظریه رشد طبیعی گزل: 22
3) نظریه تقویت عامل اسکینر: 23
4) نظریه شناختی- ادراکی پیاژه: 23
5) نظریه روانی- اجتماعی اریکسون: 23
3-1-1 زمینه های رشد کودک 24
1) رشد جسمی : 24
2) رشد هوشی : 25
3) رشد اجتماعی : 25
4) رشد عاطفی : 25
5) رشد کلامی : 26
4-1-1 خصوصیات روانی کودک: 26
1) ویژگیهای کلی دوره نونهالی ( 3 تا 6 سالگی) 26
2) ویژگیهای کلی دورة نوباوگی ( 6 تا 12 سالگی) 29
-2-1 رفتارشناسی کودک 32
1-2-1 دوره نونهالی ( 3 تا 6 سالگی) 32
1)رشد عقلی: 32
الف ) ادراک و تشکیل مفاهیم ذهنی: 34
ب)کنش علامتی: 36
پ)نمادهای ذهنی: 38
ت) تشکیل نمادهای ذهنی: 38
ج) نکات مهم در تشکیل نمادهای ذهنی: 39
خ) معنی 41
د) استدلال 41
ر) ایجاد ارتباط: 43
الف )یادگیری در دوره نونهالی: 44
ب) اثر محیط 45
پ) وسایل بازی: 45
ت) اهمیت وظیفه 47
ج) آموزش و راهنمایی 48
2-2-1 دوره نوباوگی ( 6 تا 12 سالگی) 51
1) رشد عقلی: 51
الف )عوامل وابسته به رشد عقلی 52
ب) رشد گویایی: 53
پ) رشد مفاهیم: 55
1)مفهوم عدد 55
)مفهوم مکان 56
3) مفهوم زمان 57
4)مفهوم علت 58
4)درک زیبایی 59
2) خلاقیت: 60
الف (شناخت خلاقیت در کودکان 60
ب )اصول ایجاد خلاقیت 64
پ )عوامل باز دارنده بروز خلاقیت 66
1) موضوع تحمیلی 66
2) مدل یا کپی کردن 67
3) دخالت نابجا 68
4) لوازم نامناسب 68
5) جایزه دادن 69
ت ) زمینه های بروز خلاقیت: 70
3) رشد بدنی و بهداشت: 71
4) مهارتهای جنبشی: 71
5) رشد اجتماعی: 72
اثر رفتار بزرگسالان: 73
-3-1 دلیل انتخاب گروه سنی 3 تا 12 سال : 73
-1-2 نیاز کودک به هنر 78
2-2 کودک و نقاشی 80
1-2-2 کودک و هنر انتزاعی 82
3-2 کودک و موسیقی: 88
2-3-1 نظریات «کودای»در مورد موسیقی کودکان 90
2-3-2 موسیقی و نمایش: 91
1) موسیقی بجای کلام: 92
2) موسیقی بجای قسمتی از صحنه: 92
3) همانندگرایی موسیقی: 92
4-2 کودک و نمایش: 94
5-2 کودک و معماری: 97
1-5-2 کودک و فضا: 98
2-5-2 دریافت حسی کودک از فضا: 103
1) اشکال: 104
2) رنگ ها: 105
3) بافت ها: 106
4) نور: 107
5) صداهای محیط: 111
6) محیط طبیعی: 111
3-5-2 دنیای خیال و فانتزی: 112
4-5-2 نیاز به تملک فضا: 116
5-5-2 تأثیر بزرگسالان بر درک کودک از فضا: 117
6-5-2 نخستین دوره کارگاه های آشنایی با معماری برای کودکان 118
-1-3 اهداف 125
-2-3 بررسی نمونه ها 126
1-2-3 نمونه های مشابه خارجی 126
Heddernheim – Nord Kindertag estate , Frankfurt 126
شهر بچه ها در بازارچه (میدان) کودکان اوزاکا( KID'S TOWN in Kid's Plaza Osaka) 132
-1 کف های ناهموار 134
-2 پنجره های ناهمگون 135
-3 احساس شگفتی 135
-4 ستون های رنگین 136
-5 کشف و جستجو در محیط 136
قصر کودکان من – ماتسوزاکا Matsuzaka 141
مهندسین اوزاکا Osaka + انجمن معماری ساکاکورا Sakakura 141
2-2-3 نمونه های مشابه داخلی 144
-1 فرهنگسرای خاوران 144
معرفی مجموعه فضاهای 145
فرهنگسرا 145
-3-3 نکات مهم در طراحی برای کودکان 149
1-3-3 اهمیت طراحی در فضای باز : 149
2-3-3 خصوصیات معماری برای کودکان: 156
-1 معماری زمین: 157
معماری تئاتری: 158
3 - معماری حلقوی برای بازی: 158
-4 حس (بیان) حالت تعلیق در معماری: 159
-5 حس (بیان) تنوع در فضا : 160
-6 تنوع در سمبل ها: 160
-7 فضاهای فعالیتی میان بر: 161
3-3-3 احکام طراحی 161
1 - فضاهای طبیعی 162
2 - فضاهای باز 162
3 - فضای راه ها 163
4 - فضاهایی برای ماجراجویی 163
5 - فضاهای مخفی 164
6 - ساختارهای بازی 164
فضاهای لازم برای بازی: 165
4-3-3 خصوصیات فضاهای کودکانه: 165
اندازه های بدن کودک: 166
4- ابعاد زیر درحالت خوابیده اندازه گیری شده اند - جدول شماره 4 166
فضاهای بازی : 168
جدول شماره 4-6-فواصل فضاهای بازی و محل مسکونی 170
عناصر اصلی در فضاهای بازی: 170
زمین: 171
گیاهان: 171
آب 171
5-3-3 زمینهای بازی گروههای مختلف سنی: 172
زمین های بازی مختص کودکان زیر 3 سال: 172
زمین بازی کودکان بین 3 تا 7 سال: 173
زمین بازی کودکان بین 7 تا 9 سال 174
زمین بازی کودکان بین 9 تا 12 سال 174
5-3-3 انتخاب کفپوش مناسب 175
1 - کفپوشهای گیاهی : 176
2 - کفپوشهای سخت بتونی : 176
3 - کف پوش چوبی : 177
4 - ماسه : 177
6-3-3 وسایل بازی 179
جدول شماره 4-7-معایب و محاسن جنسیت های مختلف وسایل بازی 180
7-3-3 وسایل بازی فضای باز: 182
1 - تاب : 183
2 - سرسره : 183
-3 اسباب بازی های فنری : 184
4- کلبه یا سازه های ماجراجویی: 184
5- الا کلنگ : 186
-6 کابل و مخروط بازی : 186
8-3-3 امکانات و تجهیزات 188
-4-3 شناخت بستر طراحی 188
1-4-3 شناخت عمومی استان تهران 188
2-4-3 موقعیت و وسعت شهر تهران 191
3-4-3 بررسی اقلیم تهران 192
4-4-3 بادها 197
5-4-3 تابش 197
6-4-3 رطوبت 198
7-4-3 لرزه خیزی تهران 198
8-4-3 ویژگی های معماری بومی مناطق فلات مرکزی (تهران) 203
9-4-3 جهت گیری نسبت به تابش 205
10-4-3 جهت گیری نسبت به وزش باد 205
-5-3 برنامه فیزیکی 206
2-5-3 آتلیه ی موسیقی 215
1 - سالن آشنایی با آلات موسیقی 215
2 - کلاسهای آموزش موسیقی: 215
3 - انبار 215
سرویس های بهداشتی: 216
2-5-3 آتلیه ی نقاشی: 216
نقاشی دیواری: 216
نقاشی روی زمین: 217
نقاشی ریتمیک: 217
نقاشی های گروهی: 218
1 - انبار ابزار و وسایل 218
2 - کمدهای مخصوص کودکان: 218
3 - دستشویی: 219
3-5-3 آتلیه ی معماری: 219
-1 کارگاه معماری 219
-2 بلوک سازی: 220
-3 انبار وسایل 221
4-5-3 آتلیه ی سفال گری و مجسمه سازی: 221
-1 گارگاه سفال گری و مجسمه سازی 221
-2 دستشویی و سرویس بهداشتی: 222
-3 تعویض لباس: 222
4-5-3 ایستگاه کامپیوتر: 222
5-5-3 کتابخانه: 223
-1 سالن اصلی: 223
-2 سالن قصه گویی: 224
-3 اتاق راهنما: 224
-4 انبار اصلی : 224
6-5-3 بوفه و رستوران: 225
7-5-3 مراقبت های پزشکی : 225
-1 اتاق انتظار 225
-2 اتاق معاینه (معاینه پزشکی و یونیت دندانپزشکی + فضای نشمین) 225
-3 دستشویی و روشویی 225
اقلیم 226
تحلیل سایت و اطلاعات منطقه 22 شهرداری 226
سابقه پیدایش منطقه 22 شهرداری 226
آب و هوای منطقه 229
مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه 22 شهرداری تهران 233
وضعیت اقلیم و هواشناسی منطقه 236
توپوگرافی منطقه 238
پتانسیل های توسعه منطقه 239
توان محیطی 239
توان تحرکاتی و ارتباطی 241
توان حقوقی و اجرایی 242
_ نقشه هوایی 242
_نقشه دسترسی و معابر 244
_ نقشه همسایگی ها 247
منابع 249