چکیده :
طبیعت و آثار طبیعت در طول تاریخ همیشه منبع الهام و سرمشق خلاقیت های
انسان بوده است. طبیعت این معلم بزرگ تاریخ، در زمینه های مختلف منشا
خدماتی برای انسان جست و جوگر و کنجکاو بوده که زمان آن به قدمت خود تاریخ
می رسد و در این روند انسان بعد از گذر از قهر طبیعت، توانسته است چیرگی
های خود را به او نشان دهد.
سایر عناوین موجود
مقدمه :4
معماری ، رابطه انسان با طبیعت5
ارتباط انسان با طبیعت(از جنبه عملکردی)6
ارتباط انسان با طبیعت( از جنبه شکلی)6
عناصر طبیعت، سمبل های معماری7
طبیعت در آثار پیشینیان9
طبیعت و معماری معاصر11
نتیجه گیری :
در طرح نمایشگاه جهانی ناگویا در سال ۱۹۸۹ میلادی علاوه بر اینکه نمایشگاه
از غرفه های خیمه ای شکل و به گفته خودش برگرفته از حجاب زنان مسلمان
(چادر) بود،درختان نخلی شکل و لوتوس و حجم صخره ای شکل به نشان یک کوه و از
جنس فایبرگلاس و فلز و نیز کف مرمرین آن با نقش خاص خود که بیانی از ساحل
ماسه ای ، صدف های دریاو… بود همگی نشان از طبیعتی است که وی در آثارش
اصرار بر حضور آنان دارد. به گفته وی در ژاپن ،نور ،باد و هوا با فصول
مختلف سال تغییر می کند و این خود زمینه ای است که حالات مختلف طبیعت را
بتوان به گونه های مختلف و متنوع آفرید. در طرح دیگر وی یعنی مرکز فرهنگی
شونادای به طور آشکار از یک کره زمین به عنوان مرکز اجتماع وصحنه تئاتر این
مجموعه استفاده شده است، او با استفاده از گنبدهای ژئودزیک مختلف بیان های
سمبلیک از کره ماه،کره زمین و کهکشان را ارائه می دهد و درحقیقت خارج از
استفاده از طبیعت زمین نگاهی به آسمان و کهکشان در معماری اش دارد. از طرح
های مشهور دهه اخیر که یک گروه معماری از معماران جوان نروژی به نام
اسنوهتا برنده آن شدند،طرح کتابخانه بزرگ اسکندریه در مصر است. شکل ساختمان
همچون دایره ای بزرگ از شیشه است که به طور شیبدار روی زمین قرار گر فته
است و به سمت شمال یعنی دریای مدیترانه قرار دارد و این به تبعیت از طبیعت و
به نماد خورشید در مصر باستان تشبیه می شود.با وجودی که ورودی در طبقه
همکف قرار دارد، در نیمه راه صعود به این فضای پرعظمت،صفحه مدور بام ،زمین
را می شکافد و از سمت دریا شباهت آن به آشکارا همانند خورشید در حال طلوع
است. این نوع به کارگیری در معماری معاصر و متاخر نگاهی تازه است که آثار
معاصر را از دیدگاه مونومنتال غنی تر می سازد. در بنای بزرگ و یادمان گراند
آرک اثر اسپریکلسن خارج از کاربرد و عملکرد بنا ، در جایگاه مرکزی آن در
یک فضای باز، سقف پارچه ای کامل آن به شکل یک توده ابر است، در نمایی که از
دو طرف گراندآرک مشاهده می شود این سقف پارچه ای شکل در زمینه آبی آسمان
نمایی طبیعی و کادر شده را همچون یک تابلوی نقاشی بیان می کند. از آثار
معاصر که نمای طبیعت گرا در جنبه های بصری آن آشکارا چشم نواز است، طرح
بنیاد وازارلی در فرانسه توسط ژان سونیه است که علاوه بر تاثیر پذیری از
آثار نقاشی خود وازارلی، استفاده از فرمهای طبیعت و عناصر طبیعت در آن
مشهود است. در نمای آن که سطوح دیوارهای مختلف در جهات گوناگون و ناشی از
پلان آن به شکل فضاهای شش گوش لانه زنبوری است، دایره های بزرگ سفید بر روی
دیوارها شمایی از خورشید را گویاست که با انعکاس آن در استخر بزرگ جلوی
آن،طلوع خورشید را با افق دریا تداعی می کند. معماران امروز در فرم گیری
فضای معماری به جهت تنوع و نوآوری، گاه به گذشته های دور چشم دارند تا با
نوعی تداعی بصری،بتوانندگذشته را بازسازی کنند. در طرح خانه ساحلی اثر گروه
ویلیام مورگان با بهره گیری از نوع زیست و مسکن غارنشینی و با استفاده از
شرایط توپوگرافی محیط و ساختن آن در دل یک تپه ساحلی،فرم خانه های مغاره ای
را به وجود آورده که تنها روزنه هایی(البته بزرگتر از گذشته ها)به بیرون
دارند. این طرح با پوشش سقف ها و دیوارها به صورت یک تپه طبیعی از نظر فرم
هماهنگی خود را با طبیعت حفظ کرده است.
منابع و ماخذ :
1 - فضا – زمان – معماری(زیگفرید گیدئین)(ترجمه منوچهر مزینی )
2 - طراحی در محیط مصنوع(فریزر ریکی)(ترجمه رحیمی )
3 - معنی زیبایی (اریک نیوتن) (ترجمه پرویز مرزبان
4 - سایت تخصصی معماری سعید نوائی