چکیده: 1
مقدمه 1
فصل اول 5
مطالعات پایه درطراحی معماری 5
بخش اول بررسی پیشینه و سیر تحول مدارس 2 6
تاریخچه مدرسه در ایران 8
الف) پیش از اسلام: 10
روش تدریس حلقه: 14
ج) عصر صفویان: 16
مدارس صفوی(بررسی کالبدی): 17
3- مدارس خارجیان 23
تلاشهای قانون گذاری برای تثبیت برنامه جدید آموزشی 26
مدارس پیش از سلجوقیان 28
برنامه و سیستم تعلیم و تربیت معاصر 29
پیدایش مدارس جدید : تلاشهای آغازین 30
بخش دوم 44
ضرورت بهداشت روانی در مدارس 45
روان شناسی محیط 45
توصیف محیط 46
تأثیر برخی عوامل محیطی در رفتار 46
نیاز به خلوت 1 46
توصیههای برای ارتقا بهداشت روانی مدارس 46
تاثیر متقابل انسان و محیط 47
قرارگاه فیزیکی 50
موارد حائز اهمیت درطراحی اقلیمی ساختمانهای آموزشی: 52
معماری درونی فضاهای آموزشی 52
محیط 55
الف: عوامل محیطی پیش از تولد 55
ب: عوامل محیطی پس از تولد 56
رغبت های نوجوانان 57
نیاز های نوجوانان 59
مسائل نوجوانان 62
روشهای شناخت مشکلات نوجوانان 63
تحلیل یادداشتهای روزانه نوجوان 63
انواع مسائل و مشکلات نوجوان 63
معیارهای صحیح و مطمئن برای تشخیص حق از باطل و
64
رغبت هاى دینى 65
دوره هاى شکل گیرى دین و مذهب در نوجوانان: 66
شیوه هاى جذب نوجوانان به مذهب 67
تعریف یادگیری 68
مباحث مرتبط 71
نظریه یادگیری اجتماعی 71
کاربردهای یادگیری اکتشافی در کلاس درس 75
طبقه بندی دروس 34 77
اساسنامه مدارس شبانه روزی 38 86
مدل مدیریت دانش در مدارس: 89
مدل GAMO 89
چشم انداز: 89
توانمند سازها: 89
گامهای عملیاتی: 89
مدرسه 89
قاعده آموزش 89
حروف ابجد 89
قانون تغییرناپذیر 89
مدارس جدید 89
تاریخچه تاسیس مدارس دخترانه ایرانی 89
تاریخچه 89
مدرسه دوشیزگان 89
مدرسه ناموس 89
مدرسه پرورش 89
مکتبخانه 89
مکتب پسران 89
مکتب دختران 89
تنبیه بدنی 89
افول مکتبخانه در ایران 89
تاریخچه مدرسه دارالفنون 89
ورود استادان اتریشی 89
گشایش 89
نامگذاری 89
ریشهشناسی واژه دارالفنون 89
ساختمان فعلی داالفنون 89
نیازهای محیطی ساختمانهای آموزشی: 89
دمای فضاهای داخلی ساختمان آموزشی 89
جلوگیری از اتلاف حرارت: 89
جلوگیری از گرم شدن کلاس در فصل گرم: 89
سایه بان : 89
مصالح ساختمانی: 89
مطالعات اقلیمی طرح 89
تقسیمات اقلیمی 89
وضعیت آب وهوایی منطقه 89
دما و رطوبت هوا 89
میزان بارش 89
روزهای یخبدان 89
تابش آفتاب 89
انرژی خورشیدی تابیده شده بر سطوح قائم 89
وزش باد 89
اهداف طراحی اقلیمی: 89
اهداف عمده طراحی اقلیمی فضاهای باز: 89
اهداف عمده طراحی اقلیمی فضاهای داخلی 89
جهت استقرار ساختمان و ورزش باد 89
مناسب ترین جهت استقرار 89
نقش فضاهای پر وخالی 89
جهت گیری محورهای حرکتی 89
اختلاف سطوح (شیب سایت) 89
پوشش گیاهی سایت 89
استفاده از گیاهان : 89
مصالح ساختمانی متناسب با اقلیم 89
جهت قرارگیری ساختمان 89
تأثیر اقلیم بر معماری 89
ضوابط و مقررات ساختمانهای آموزشی 89
تأسیسات و تجهیزات 89
برنامه ریزی کالبدی - فیزیکی فضاهای آموزشی 89
روانشناسی محیط و فضاهای آموزشی 89
نمونه موردی مدرسه 89
دو مقوله کلی در طراحی فضاهای آموزشی 89
فضاهای آموزشی 89
تاریخچه مراکز آموزش دبیرستان 89
برنامه ریزی فیزیکی و استاندارد فضاهای آموزشی 89
کتابخانه: 89
کاربریهای سازگار وناسازگار با فضاهای آموزشی: 89
آلودگی صوتی وهوا 89
رنگ 89
مبـانی نظـری 89
حوزه 89
محور 89
مرکز 89
فضای وجودی 89
- معمــاری 89