عقاید جان راسکین و ویلیام موریس بدون شک بایدیکی ازبزرگترین و تاثیر
گذازترین اندیشمندان و منتقدان قرن نوزدهم دانست که آراو اندیشه های
اوتاثیرزیادی برهنرمندان، از ویلیام موریس تا لویدرایت، و از کاندینسکی تا
شهرسازانی نظیر هاوارد داشته است. اگر به این نکته مهم توجه شود که موریس،
گروپیوس، کاندینسکی، کله، ناگی، میس وندروهه،رایت… خود از بزرگان
تاثیرگذاران هنر قرن بیستم می باشند، ارزش و اهمیت و جایگاه راسکین بیشتر
مشخص می شود.
تاثیر اندیشه های راسکین برهنرمندان را بر چهار محور مورد بررسی قرار می
دهند عبارتند از: نقاشی، هنرهای سنتی، معماری و شهرسازی، مرمت بناهاو
شهرهای تاریخی
زندگی:
-زندگی و آثار
جوانی جان راسکین در هشتم فوریه ۱۸۱۹ در لندن چشم به جهان گشود در ۱۸۳۶
به آکسفورد رفت، در آنجا بود که جایزه هنری را در ۱۸۳۹ برای شعر برنده شد و
با همان جایزه و کمک های پدرش توانست تابلوهای ترنر را جمع آوری نماید.
در آوریل ۱۸۴۹ کتاب هفت مشعل معماری را در شرح ویژگی های اصلی معماری
گوتیک نوشت. این کتاب موفقیت بینظیری یافت. در پاییز ۱۸۴۹به همراه خانواده
اش به ونیز رفت که حاصل آن جلد اول کتاب سنگ های ونیز بود که در ۱۸۵۱ منتشر
شد.
سالهای واپسین:
در ۱۸۶۹ راسکین به عنوان نخستین استاد هنرهای زیبا در دانشگاه آکسفورد
انتخاب و معرفی شد. همچنین یک مدرسه طراحی برای دانشجویان تاسیس نمود
راسکین در واقع نیاز داشت تا با انجام این اعمال همچنان خود را به عنوان یک
شخصیت عقلانی نشان دهد اما واقعیت این بود که حملات بیماری روانی افسردگی
مانیک او را به شدت ناتوان ساخته بود پس از یک حمله شش ماهه در تابستان
۱۸۸۹ به کلی از نوشتن هر چیزی بجز امضایش ناتوان شدوبالاخره در بیستم
ژانویه ۱۹۰۰ از دنیا رفت و در کانیستون به خاک سپرده شد.
آثار مهم :
۱- نقاشان مدرن (۱۸۴۳) ۲- هفت مشعل معماری (۱۸۴۸) ۳- سنگهای ونیز (۱۸۵۵) ۴- مباحثی در معماری و نقاشی (۱۸۵۳)
۵- تاجگذاری زیتونهای وحشی (۱۸۶۶) (کتابی در باب اقتصاد سیاسی مسائل اجتماعی) ۶- به سوی این آخرین (۱۸۶۲)
راسکین در سال ۱۸۸۹ از مقام تدریس و نویسندگی کنارهگیری کرد و در سال ۱۹۰۰ از این جهان رخت بست.
آثار مکتوب وی: ۲۵۰ اثر جمعآوری شده توسط دو تن از دوستانش در سال ۱۹۱۲٫