فهرست مطالب
Contents
تقدیم به : 3
سپاسگزاری : 3
هیئت داوران 4
فهرست مطالب 5
پیشگفتار 6
چکیده 7
مبانی نظری 7
مفهوم صادرات 9
چرا صادرات غیرنفتی ناموفق است؟ 11
صادرات و بازارهای جهانی فرش ایران 12
مشکلات صنعت فرش دستباف کشور 13
رقبای فرش ایران در بازارهای جهانی 16
بازارهای جهانی و تقلید از فرش ایران 16
صادرات موقت فرش به منظور شرکت در نمایشگاه ها به خارج کشور 17
شناسنامه کردن فرش 17
مؤسسات تولیدی و بازرگانی فرش در خصوص رشد فرش دستباف 19
مؤسسات تولیدی مواد اولیه قالی بافی 21
مشکلات عمده بازاریابی فرش ایران 22
اطلاعات دیگر در مورد فرش ایران- (carpet iran) 23
نتیجه گیری 24
3-1-1-1- معمار در جایگاه افراد گوناگون 29
الف ) معمار در جایگاه معمار و منتقد. 29
ب) معمار در جایگاه مدیران شهر 29
4-1-1-1- اندیشه ( تشبیه ) های معمارانه : 30
5-1-1-1- ارتباط معماری و اندیشه 32
نتیجه گیری : 35
2-2-1-1- تعریف فرهنگ : 37
3-2-1-1- ویژگی های فرهنگ : 37
جامعه شناسی فرهنگ 37
1-3-2-1-1- تغییرات فرهنگ : 38
3-3-2-1-1- عوامل انتقال فرهنگی : 39
4-2-1-1- فرهنگ و ارتباط : 39
3-4-2-1-1- عناصر روند ارتباطی : 40
روند ارتباطی از جنبه های زیر 40
اینک وصف هنرها بطور خلاصه : 50
خلاصه سیر وتحول در تاریخ ایران 52
تعریف موزه: 53
مفهوم موزه: 53
فعالیتهای موزه: 54
طبقه بندی موزه فرش: 54
موزه فرش هنری: 55
موزه فرش تاریخی : 55
فصل 3 57
بخش سوم – مطالعات زمینه 57
- مبانی نظری معماری موزه 57
2-3- ارائه مبانی طراحی موزه 57
3-3- مکان یابی 62
1-3-3- حوزه بندی اراضی شهر به لحاظ عوامل مؤثر در مکان یابی 62
1-1-3-3- بررسی کالبدی 62
1-1-1-3-3- ابعاد و مقیاس 62
2-1-1-3-3- تلفیق و اتصال با کاربریهای شهری 62
3-1-1-3-3- کیفیت جایگیری در شهر 63
4-1-1-3-3- سیمای شهر 63
2-1-3-3- بررسی فرهنگی 63
4-1-3-3- بررسی جمعیتی 64
2-3-3- گزینه های پیشنهادی 64
الف) سایت منطقه 22 65
نکات مثبت: 65
ب) سایت شهرک باقری 66
1-2-3-3- انتخاب گزینه نهایی 67
امنیت آثار 74
کنترلهای محیطی و نگهداری آثار 76
ضوابط و استانداردها 78
گردش و مسیرهای حرکتی در داخل نمایشگاه: 79
نور طبیعی: 80
نور و روشنایی از بالا: 80
تجزیه و تحلیل فضاهای خرد معماری: 81
الف- فضاهای پشتیبانی ( رفاعی – خدماتی) 82
ب: فضاهای پشتبانی ( خدماتی – تدارکاتی) 82
تدابیر طراحی در فضاهای خرد معماری 82
آمفی تئاتر 83
ضوابطی در رابطه با سالن های سینما 83
پرده های سینما 83
- راهروهای سالن نمایش 84
ورودی و خروجی 84
3- نمایشگاه موقت 85
4- بخش اداری 85
کارگاه ها 86
نکته 86
معماری موزه فرش 87
معماری در موزه : 87
حرکت در موزه: 88
تقسیم فضایی در موزه 89
عرضه بندی فضاهای موزه 89
هدایت شونده در حالت زیر بروز می یابد: 91
مسیر بازدید آزاد ( مدار گردش اختیاری): 91
همخوانی فضا سازی با نوع موزه 91
موزه هنر 92
سالنهای نمایش: 93
نور در مورد جعبه آینه ها 95
راحتی بازدید کننده در مقابل جعبه آینه ها 96
گالریها و مراکز هنرهای فرش: 96
شناخت منطقه تهران و ویژگیهای آن 110
چگونگی شکل گیری شهر تهران 110
جمعیت و پراکندگی آن: 111
سواد: 112
- آموزش: 112
مشخصات جغرافیائی استان تهران 112
اقلیم و آب و هوای تهران 114
- اقلیم 114
- دما 114
بارندگی 114
رطوبت نسبی 115
باد 115
تابش خورشید 115
وضعیت زمین شناختی تهران 116
آلودگیهای شهر تهران 117
وضعیت دسترسی در تهران 117
ساختار خدماتی تهران 118
دوره های آزاد آموزشی 120
موقعیت زمین نسبت به مناطق همجوار 122
شکل هندسی زمین ومناطق همجوار ان 122
بررسی وضعیت اقلیمی در سایت 123
عوامل مصنوعی زمین 123
دسترسی ها 123
بررسی طرح استقرار و جا نمایی 124
تجزیه و تحلیل امکانات فیزیکی اراضی 124
عوامل تاثیر گذار بر طراحی 124
جهت ساختمانها 125
تعداد طبقات 125
اصول و روش طراحی 127
اهداف 128
ایده 129
مراکز جنبی موزه: 149
تاریخچه موزه در جهان: 154
تاریخچه موزه در ایران: 155
ـ موزه هنر و صنایع: 156
ـ موزه مردم شناسی تهران 156
ـ موزه فرش بقاع متبرکه: 156
موزه ایران باستان: 157
ـ موزه فرش باستانشناسی و هنر: 158
ـ موزه فرش مراکز استانها 159
نقش موزه فرش در توسعه فرهنگی: 159
انواع موزه فرش: 160
راهکارهای علمی آموزش در موزه فرش 177
جایگاه موزه فرش در فرهنگ توریسم 178
نحوه برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان 179
پاسخگویی به نیاز بازدیدکننده با استفاده از شیوه های نوین ارتباطی 180
حیات بخشیدن به تاریخ 181
حوزه دوم ـ شناخت فرش 183
تاریخچه 183
تاریخچه فرش 183
فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن 187
گروه 2 – طرحهای شاه عباسی 189
گروه 3- طرحهای اسلیمی 189
گروه 4- طرحهای اقتباسی 189
گروه 5- طرحهای افشان 190
گروه 6 – طرحهای واگیره ای (بندی) 190
گروه 7 – طرحهای بته ای(بته جقه) 191
گروه 8 – طرحهای درختی 191
گروه 9 – طرحهای ترکمن 191
گروه 10 – طرحهای شکار گاهی 192
گروه 11- طرحهای گل فرنگ 192
گروه 12- طرحهای قابی (خشتی) 192
گروه 13- طرحهای گلدانی 192
گلدانی هزار گل ، گلدانی محرابی ، گلدانی ظل السطانی 193
گروه 14- طرحهای ماهی در هم 193
گروه 15- طرحهای محرابی 193
محرابی قندیلی ، محرابی گلدانی ، محرابی درختی 194
گروه 16- طرحهای محرمات 194
گروه 17- طرحهای هندسی 194
گروه 18- طرحهای ایلی و عشایری 194
گروه 19- طرحهای تلفیقی 195
تلفیقی گل فرنگ ، تلفیقی هندسی و ... 195
نقوش گلستان 206
نقوش لچک و ترنج 208
نقوش شکار گاه (شکار گاهی) 211
فراوان نبود آن زمان پرورش 215
که کمتر بد از کشتنی ها خورش 215
خورش های کبک و تذور سپید 215
بسازید و آمد دلی پر امید 215
نقوش هراتی ( ماهی درهم ) 218
نقوش محرمات 219
نقوش بته ای ( بته جقه ) 222
نقوش گل فرنگ ( گل رز ) و گل سرخ ایرانی در فرش ایرانی 226
نقوش اقتباسی 233
نگاهی به تاریخچه و دلایل نفوذ شیوههای اروپایی (فرنگی) در آثار و هنرهای ایرانی به ویژه نقاشی 234
نقوش تصویری 239
3- موضوع مذهبی و داستانهای دینی قرآن کریم. 244
4- تصاویر دراویش همچون نورعلیشاه و شیخ صنعان 244
5- زنان زیبا و خوش صورت 244
6- حیوانات گوناگون 244
بررسی سوابق تصویرسازی و گرایش به شیوهی نقاشی اروپایی در دوران سلسلههای افشاریه، زندیه و قاجار 245
نقوش محرابی (مهرآبی) 248
«قطع و برش نمکدانهای چوپانی بیارتباط با قالیچههای نمازی و یا محرابی نیست. 250
مفهوم رمزی نگارههای (S) مانند 257
نقش دوستکامی 258
نقشمایهی سه گوشهای پیوسته 259
نقوش اسلیمی و ختایی 265
چگونگی بوجود آمدن فرش و صنایع وابسته 268
تعریف رنگرزی: 270
آب 271
2-1) رنگهای شیمیایی: 274
2-2) رنگهای طبیعی: 274
روناس-قرمز دانه-تیل 275
نمونه های مشابه 283
موزه فرش ایران 283
موزه فرش آستان قدس 290
موزه فرش تهران 294
کاخ موزه فرش تبریز 298
موزه تاریخی شیکاتسو ـ آسوکا 304
اوزاکا (ژاپن) 1994 ـ 1990 304
تادائو آندو 304
موزه گوگنهایم بیلبائو 306
بیلبائو (اسپانیا) 1997 306
فرانک گهری 306
مطالعه نمونه های موردی موزه فرش 311
موزه فرش روبتا 311
موزه فرش دلفی 313
موزه فرش و تاریخ مونترال 315
واژه نامه 316
منابع 316