Contents
تقدیر و تشکر: 3
چکیده 4
فصل اول 5
بخش اول 5
این دست کیست؟ 5
2-1- شناخت کلی کودک: 6
2-1-1- چگونگی شناخت رفتار کودک 7
2-2-2- مراحل تحول مفاهیم ذهنی با توجه به رشد کودک: 8
2-1-2-1 دوره اول: دوره حسی- حرکتی 8
2-1-2-2 دوره دوم: دوره فعالیت های حسی 9
2-1-2-3- دوره سوم: دوره فعالیت های رسمی: 10
روحیات کودک در سنین مختلف 11
2-1-4- شناخت سرگرمی های کودکان 12
2-2- ویژگی ها و خصوصیات کودکان 13
2-2-1- ویژگی های ذهنی- شناختی کودکان 14
2-2-2مواردی از دیگر خصایص کودکان 16
2-2-2-1- کنجکاوی 16
2-2-2-2 بازی 17
4-5-2- بازی: نیاز روحی برای زندگی 19
3-2-2-3- تخیل 21
2-2-2-4- تقلید و تلقین پذیری: 23
2-2-2-5- همانندسازی 25
2-2-3- ویژگی های کلی هیجانی و احساس کودکان 26
2-3- آموزش و تربیت کودک به عنوان فردی در بستر جامعه: 26
2-3-1- تاریخچه آموزشی در دوران کودکی: 26
2-3-2- آموزش و تربیت کودک در آموزشگاه: 28
بخش دوم: 73
3-1- تعریف فضا: 73
3-1-1--دیدگاه تحلیلی: 74
3-1-2- تعریف فضاهای ادراکی 75
3-2- ادراک 77
3-2-1-عوامل ادراک 78
3-2-1-1-محیط و اهمیت آن: 78
3-3- ابزار ادراک 87
3-3-1- حواس کودک 87
3-3-2- محرکهای حسی 87
3-3-3- تقسیم بندی حواس 88
3-3-3-1- حس لامسه 88
3-3-3-2- حواس بینایی و شنوایی 91
3-3-3-3- حس بویایی 93
بخش سوم 93
کودکان و معماری 93
4-1-1-کودک، معماری و حصار فضا 95
4-1-2- احساس فضایی و دریافت ذهنی کودک از معماری فضا 95
4-1-3- رابطه کودک با فضاهای ساخته شده 99
4-1-3-1- تحلیل کودک از فضا 100
4-1-3-1- احساس آرامش و استقلال کودک در محیط 101
4-1-3-3- پویایی و سیال بودن فضاها از دیدگاه کودک 101
4-1-3-4- طراحی فضا در قالب رفتارها و تنشهای روانی کودکان 102
فصل دوم: 102
بخش اول 103
4-2- خصوصیات ویژه فضاهای طراحی شده برای کودکان 103
4-8-1- فضاهای بازی کودکان 103
وسایل 104
الف) فضا برای گروه های مختلف وسائل بازی 106
ب- فضای باز 106
ج- مکانهای استراحتی 106
د- انبار 106
4-2-1-2- چند پیشنهاد برای طراجی فضاهای بازی 108
مصالح بومی قابل دسترس 111
4-2-2- تعریف اجزای موجود در فضاهای کودکان: 112
4-2-2-1- کف: 112
4-2-2-2- جداره ها: 112
4-2-2-3- جنس: 113
4-2-2-4- تناسبات: 113
4-2-2-5- تزئینات: 113
4-2-2-6- بازشوها: 114
4-2-2-7- ارتباط بصری 114
4-2-2-8- ارتباط حرکتی 114
بخش دوم: 118
نمونه های موردی: 118
1-1- بررسی تاریخچه کانون در ایران:(1) 118
1-1-1- اهداف کانون را به طور خلاصه می توان در موارد زیر برشمرد: 118
1-1-2-فعالیت های کانون 119
1-2-معرفی نمونه های داخلی 120
1-2-1 تعریف کلی 120
1-2-2- معرفی مرکز آفرینشهای هنری کودکان ونوجوانان (واقع در تهران) 122
1-2-2-1-مشخصات کلی طراحی ای مرکز 122
1-2-2-2- بررسی و معرفی بیشتر مرکز آفرینشهای هنری 125
1-2-2-3-تحلیل مرکز آفرینشهای هنری کودکان و نوجوانان 127
1-2-3-معرفی کانون فرهنگی و تربیتی شهید فهمیده:(2) 129
1-2-3-1-مشخصات کلی این مرکز: 129
1-2-3-2- بررسی ومعرفی بیشتر این مرکز: 131
1-2-3-3-تحلیل کانون فرهنگی و تربیتی شهید فهمیده: 133
1-3- معرفی نمونه های خارجی: 133
1-3-1-معرفی مهد کودک هاتوکو (Houtoku kindergarten) (3) 134
مشخصات کلی طراحی این مرکز: 134
1-3-1-2- بررسی ومعرفی بیشتر این مرکز: 137
1-3-1-3-تحلیل مهد کودک هاتوکو: 140
1-3-2- معرفی مهد کودک آروویل (Auroville kindergarten) 140
1-3-2-1مشخصات کلی طراحی این مرکز : 141
1-3-2-2- بررسی و معرفی بیشتر این مرکز: 143
1-3-2-3-توضیحات و پیشنهاد تعدادی از معماران : 144
نتیجه گیری : 146
بخش سوم 148
5-2- تناسبات کودک در عملکردهای متفاوت: 149
5-3- بررسی ابعاد و اندازه فضاها و تجهیزات مورد نیاز: 157
5-3-1-آموزش تئوری 157
فضاهای مورد نیاز کلاسهای تئوری شامل: 158
5-3-2- آموزش عملی 158
5-3-3- فضاهای بازی 162
5-3-4- خوابگاه برای کودکان پیش دبستانی 163
5-3-5 سرویس بهداشتی: 164
5-3-6- غذاخوری 164
5-3-7- آشپزخانه 165
5-3-9- انبار 167
5-3-10- کتابخانه 169
5-3-11- سالن اجتماعات: 172
5-3-12-نمایشگاه 174
5-3-13- ورزشگاه 175
فضاهای مورد نیاز 175
5-3-14-بخش اداری 175
5-4- بررسی نیازمندیهای معلولین(جسمی- حرکتی) در ساختمانهای آموزشی 177
5-4-1- ابعاد اندازه های کودکان معلول (جسمی- حرکتی) 179
مقایسه قد کودکان معلول و سالم 181
سن 181
6 181
5-4-2- ضوابط طراحی قسمتهای مختلف ساختمانهای آموزشی قابل استفاده برای معلولین جسمی- حرکتی 183
ورودی 183
ضوابط ورودی 183
محوطه 184
• راهرو 188
محوطه 196
• راهرو 200
محوطه 207
• راهرو 211
محوطه 218
• راهرو 222
منابع