مقدمه:
با توجه به اینکه امروزه یکی از پر در آمدترین صنایع جهان، صنعت جهانگردی
می باشد و از آنجائیکه کشور ما ایران، یکی از قدیمی ترین و متمدن ترین
فرهنگ ها و ملل جهان است، اینجانب سعی کردم تا با طراح هتلی مناسب در یکی
از شهرهای شمالی کشور نقشی در جذب توریست و بازدید کنندگان داشته باشم.
لذا اولین قدم در احداث یک هتل جدید، بررسی بازار و میزان تقاضا و هتل های
موجود است. سپس بعد از مشخص شدن چارچوب اولیه طراحی با توجه به امکان سنجی
پروژه دو نکته را نباید فراموش کرد:
1-در نظر گرفتن ویژگی انعطاف پذیری در طرح (با توجه به تغییر نیازها در طول زمان)
2-در نظر گرفتن امکان توسعه در آینده
ارائه تعریف اولیه پروژه نیز که در عین خلاصه بودن کامل باشد. می تواند در
تمامی مراحل طراحی پروژه به عنوان خط مشی اصلی، به طراحی پروژه کمک نماید.
از ویژگیهای این بندر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-هتل 5 ستاره 2-مرکز تجاری
3 -سوییت های 3 ستاره 4- مجموعه ورزشی و تفریحی
5-اسکله تفریحی 6-قایق های تفریحی
7-جوابگویی به نیازهای گروهایی که جهت تفریحات به این شهر می آیند و نیز گروههای کاری.
در گام اول به بررسی مراکز اقامتی جهان و سیر تحول آنها پرداختم و در گام
بعدی این مطالعه را به ایران بسط دادم. در گام سوم به بررسی و مطالعه مکان
طرح و ویژگیهایی از قبیل ویژگی های اقلیمی – پوشش گیاهی – موقعیت تاریخ و .
. . سپس در گام چهارم با توجه به مطالعات قبلی و ابعاد استانداردهای لازمه
ابعاد و اندازه فضاهای طرح را مشخص نمودم و در گام پنجم نیز با جمع بندی
تمامی اطلاعات بدست آمده و با کمک و همیاری صمیمانه استاد محترم آقای مهندس
گله خیلی به ترسیم طرح پرداختم. باشد که بتوانم با این طرح مردم را هر
چند اندک جهت بازدید و تفرج به این خطه سر سبز و تاریخی کشور رهنمون کنم.
دلیل انتخاب پروژه و هدف از انتخاب موضوع:
بندر محل تلاقی خشکی و دریا می تواند محل حمل و نقل دریایی – بندری تفریحی –
تجمعی – تجاری –به عنوان اسکله ماهیگیری و یا یکی از جاذبه های گردشگری
باشد.اما در اینجا هدف ما از طراحی بندر بندری تفریحی است به منظور تجمع
اقامت و گردش و استراحت افراد در آن . سواحل دریای خزر با بهره گیری از آب و
هوای مناسب به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری و جذب مسافر می
باشد.طراحی بندر تفریحی فرح آباد به منظور ایجاد فضای گردشگری مناسب برای
استان مازندران دارای اسکله تفزیحی – هتل – اقامتگاه چند روزه – مرکز تجاری
– سایت طراحی شده برای بهره گیری از دریا و طراحی مسیر و اسکله قرار گیری
قایق های تفریحی است .در طراحی بندر و هتل و مرکز تجاری باید به اصول طراحی
اقلیمی توجه خاصی داشت زیرا به دلیل قرار گیری در کنار دریا و اینکه بندر
در داخل دریا شکل گرفته است باید به اقلیم توجه خاصی داشت.نکته مهم دیگر در
این مورد طراحی موج شکن و سازه های دریایی خاص است که هم کاربری عملکردی و
هم کاربری تفریحی برای بندر داشته باشد. بندر تفریحی از لحاظ تجمع و تفریح
شامل پارک بازی کودکان و فضای ورزشی روباز –اسکله –قایق های تفریحی برای
گردش دریایی و سایت طراحی شده برای اقامت چند ساعته است . بندر از لحاظ
اقامتی شامل هتل 5 ستاره و سوییت های 3 ستاره می باشد و از لحاظ تجاری فقط
مختص به یک مرکز تجاری می باشد که شامل تجارت دریایی نمی باشد. این مر کز
تجاری هم به عنوان یک مرکز خرید و شامل بازاری برای صنایع دستی استان
مازندران و همچنین برای رفع نیاز های روز مره افراد ساکن در بندر می باشد .
فصل اول
بنـدر
1-1-1- تعریف بندر
* به محل تلاقی خشکی و ساحل آنجا که امکان پهلوگیری شناور و جابجایی کالا و مسافر را داشته باشد، بندر گرفته میشود.
* بندر در واقع پایگاه حمل و نقل دریایی است که پشتیبان اقتصادیترین شکل
توزیع کالا میباشد و در رابطه با مجموع فعالیتهای توزیع کالا در یک کشور
بسیار با ارزش است. علاوه بر این بنادر در حمل و نقل مسافر و ارائه خدمات،
به صنایع، ماهیگیری و تفریحات و سرگرمیهای آبی نقش مهمی دارند.
* کلمة بندر شامل تمام حرفهها و مشاغل و فعالیتهای مختلفی است که به آن
مربوط میشوند. بندر علاوه بر فعالیتهای توزیع کالا و خدمات صنعتی به
عنوان یک زیرساخت توسعه و ترقّی ملّی و منطقهای محسوب میشود. بنابراین
وظیفة بندر حمایت از فعالیتهای اقتصادی کشور را همگام با اعتلای رشد
اجتماعی به عهده دارد. به عبارت دیگر بنادر به عنوان مراکز اجتماعی در نظر
گرفته میشوند و انتظار میرود اثر مثبت و گستردهای بر اوضاع اجتماعی و
اقتصادی کشور داشته باشد.
از نظر اقتصادی تعریف بندر به عنوان یک مؤسسه که در آن ارتباط ترابری زمینی و دریایی برقرار میشود مطرح میگردد.
1-1-2- تاریخچه بندر
بر اساس شواهد موجود بنادر مربوط به قبل از یونانیها در غرب راسل تین کشف
گردید. قدمت آن همزمان با جزیرة کرت است. آثار باقیمانده شامل یک مجرای آبی
است که به طرف شمال رو به دریا پیشرفته است. از شواهد چنین پیدا است که
کارهای دیگری نیز در اینجا شده بود، از جمله دو حوضچه و یا تعمیرگاه با
مدخلهایی که در حال حاضر با شن و ماسه پر شده است ولی مدخل اصلی از جنوب
مشهود است که یک لنگرگاه به عرض 14 متر مشاهده شده است.
در زمان رومیان بندرسازی رونق فراوان داشته و بنا به اظهار مورخین در سواحل
ایتالیا و سیسیل بنادری ساخته شده بود که از نظر طراحی و متدهای ساختمانی
به بنادر قبلی برتریهایی داشته است.
از قرن دوازدهم تا پانزدهم ونیزیها پرقدرت ترین تجّار در دریانوردی جهان
بودند و با سقوط کنستانیتن در 1453 توسط کرتها خطوط تجاری بین اروپا و خاور
دور قطع شد. پس از آن دریای سرخ و دریای مدیترانه مملو از کشتیهای دزدان
دریایی شد که به کشتیهای تجاری حمله میبردند. لذا توجه کشورهای اروپایی
به ایجاد یک خط تجاری جدید به سمت هندوستان و جزایر خاور دور معطوف شد و از
اینجا بود که سفرهای اکتشافی بین سال های 1492 تا 153 توسط اسپانیایی ها
نظیر کلمبوس و ونیزی ها نظیر کابون ها، انگلیسی هایی مانند دریا و فرانسوی
هایی ماند کارترو افراد بیشمار دیگری آغاز شد.
با افزایش این سفرها و افزایش ترافیک دریایی بندرسازی مدرن آغاز گردید.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 9
دلیل انتخاب پروژه و هدف از انتخاب موضوع 10
فصل اول: بندر 11
تعریف بندر 12
تاریخچه بندر 12
بنادر تاریخی ایران 13
انواع بنادر بر اساس نوع فعالیت ها 15
انواع بنادر بر اساس موقعیت جغرافیایی 17
شرایط حاکم بر طرح ریزی بندر 18
انواع کشتی 19
فصل دوم:دریای مازندران 23
دریای مازندران 24
آب و هوا 25
پیدایش دریای خزر 25
سطح آب دریای مازندران 26
امواج و جریان های سطحی 26
فصل سوم: معماری بومی منطقه 28
تحلیلی از معماری بومی منطقه 29
فصل چهارم: اولویت های طراحی اقلیمی 32
طراحی اقلیمی 33
اولویت های عمده طراحی اقلیمی در منطقه فرح آباد 33
فصل پنجم: عناصر اقلیمی 39
خصوصیات آب و هوایی اقلیم معتدل و مرطوب 40
ویژگی های کلی بافت شهری و روستایی اقلیم معتدل و مرطوب 41
فصل ششم: ویژگی معماری و سکونتگاه های استان مازندران 42
معماری بومی مازندران 43
پوسته ساختمان و اجزای آن 45
معماری جدید از مازندران 47
فصل هفتم: اصول طراحی بندر 49
رابطه خشکی با آب 50
اصول طراحی موج شکن 51
موقعیت وجهت دهانه بندر 52
کانال کشتیرانی 53
قایق رانی 53
ورزش های آبی 56
فصل هشتم: محور های عملکردی 57
بررسی محور های عملکردی 58
فصل نهم: حفاظت ساحل 60
حفاظت ساحل 61
آبشکن عرضی 61
آبشکن طولی 63
موج شکن 64
پوشش موج شکن 65
انواع لنگرگاه 66
فصل دهم: منطقه(استان مازندران- شهرستان ساری) 67
موقعیت طبیعی 68
اقلیم 68
جمعیت 68
شهرستان ساری 70
جغرافیای ساری 70
رودها 73
آب و هوا 73
مشاهیر 74
مازندران 75
ابنیه تاریخی و باستانی 77
فصل یازدهم: بررسی تاریخی 82
بررسی تاریخی 83
شهر فرح آباد و مسجد و عمارت جهان نما 83
فصل دوازدهم: توریسم 97
صنعت توریسم 98
توریست در مازندران 98
نقش امنیتی سیاسی و اقتصادی توریسم در حاشیه دریای خزر 100
فصل سیزدهم: مطالعات پایه 102
تعریف گردشگری 103
تعاریف ومفاهیم مرتبط با جهانگردی 103
تاسیسات جهانگردی 104
مختصری بر تاریخ هتل 104
تاریخچه هتل در ایران معاصر 107
جهانگردی از نوع مسافرت 110
ارزش های جهانگردی 111
اهداف کلی برای صنعت جهانگردی 112
اهمیت اقتصاد در صنعت گردشگری جهان و جایگاه ایران در آن 115
روند گردشگری در ایران 117
ویژگی های گردشگری در ایران 118
سفر و گردشگری و اثرات آن 119
بررسی مشکلات جهانگردی در ایران 120
مشکلات اجتماعی توسعه جهانگردی در ایران 121
مشکلات اقتصادی جهانگردی در ایران 121
فصل چهاردهم: مبانی طراحی هتل 123
سیر تحول هتل در ایران 124
موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم 126
مکان ظرفیت و درجه بندی هتل 127
کاروانسراها 129
سیر تحول مکان های اقامتی در ایران 138
سیر شکل گیری مراکز اقامتی جدید در ایران 138
آشنایی با فضا های هتل 139
فصل پانزدهم: تعریف و فضا های موجود در هتل 157
طرح کلی هتل و فضا های مورد نیاز 158
فصل شانزدهم: بررسی نمونه های موجود بندر و هتل 186
نمونه های بندر 187
نمونه های هتل 190
فصل هفدهم: جمع بندی نهائی 198
مبانی نظری و روند طراحی 199
سازه 200
تاسیسات 200
استقرار فضا ها و عملکرد 201
برنامه ریزی فیزیکی 202
جدول فضاهای هتل 202
جدول فضا های مرکز تجاری 205
جدول فضاهای تفریحی سایت 206
حوضه آبی 207
طراحی سایت 208
تصاویر 209
نقشه ها 125
فصل هجدهم: منابع 123
فهرست منابع و مأخذ 145