فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول
مقدمه
پیرازیست 1
1-1-واژه لاتین context در فرهنگ لغت آکسفورد 1
1-1-2- پیرازیست بشری (ما بین مردم) و سنتهای فرهنگی 1
1-1-3- مفهوم یک پروژه دانشگاهی 2
عنوان تغییر نظام در معماری 3
1-1-4- دلایل فرهنگی انتخاب موضوع عملکردی پروژه 4
فصل دوم
مبانی نظری
شادی و جشن در آیین مزدائی 6
جشن و جیشن خوانی 6
انواع جشن های ایران باستان 7
1-2-درباره موسیقی 8
2-1-1-موسیقی غربی 9
2-1-2- موسیقی اپرا 10
2-1-3-موسیقی سمفونیک 10
2-1-4- موسیقی ارکسترال کوچک 10
2-1-5- موسیقی مجلسی 10
2-1-6- تکنوازی 10
2-2-فرم های موسیقی کلاسیک 11
2-2-1- سمفونی (synphonic) 11
2-2-2- کنسرتو(concerto) 11
2-2-3- سونات (sonata) 11
2-2-4- موسیقی مجلسی(musigue chemlire) 11
2-3- موسیقی سنتی ایران 12
2-4- ریشههای موسیقی بین المللی و فضای لازم برای آن 12
2-5-ریشههای موسیقی سنتی ایرانی و فضای لازم برای اجرای آن 12
2-5-1-الف- آوازهای مذهبی 13
2-5-2-ب- موسیقی فولکوریک ایران 13
هفت
2-6- تاریخ باغ سازی 13
2-1-6-نقش برجسته ها، سفالینه ها و متون تاریخی 14
2-2-6- صفوی 14
2-3-6- باغ دلگشا 15
2-4-6- زندیه 15
2-5-6-باغ هفت تن15
2-6-6-قاجاریه 15
2-7-6-ساختار فضایی باغ در دوره قاجار 16
2-8-6-قصر فرح آباد، کاخ دوشان تپه 17
2-9-6-دوره پهلوی 18
2-7-گونه شناسی باغ ایرانی 18
2-7-1- گونه شناسی عملکردی 18
2-7-2- باغ – حیاط 18
2-7-3- باغ – سکونتگاه 19
2-7-4- باغ حکومتی 19
2-7-5- باغ – مقبره 19
2-7-6-باغ ملی 20
2-7-7- باغ شکار 20
2-7-8-باغ قلعه 21
2-7-9- باغ – کاخ 21
2-7-10- گونه شناسی کالبدی فضایی 21
2-7-11- باغ – چادر 21
2-7-12- باغ شهر 21
2-7-13- باغ در باغ 22
2-7-14-باغ – کوشک 22
2-7-15- باغ سنگی 23
2-7-16- باغ – میدان 23
2-7-17- باغ تخت 24
2-7-18- باغ – بیشه 25
2-7-19- باغ آبی 25
2-7-20- باغ تجیر 26
2-8- عناصر باغ 26
2-8-1- عناصر طبیعی 27
2-8-2- گیاهان 27
2-8-3- درختان 28
2-8-4- گل های تزئینی 28
2-8-5- بوته ها و چمن ها 29
2-8-6- گیاهان در بخش های مختلف باغ 29
2-8-7- آب و تجهیزات آبی 30
هشت
2-8-9- کانال آب 31
2-8-10- استخر 32
2-8-11- جوی 33
2-8-11- فواره 34
2-8-12- آبشار 35
2-8-14- پرندگان و حیوانات 35
2-8-15- عناصر معماری 36
2-8-16- - کوشک 36
2-8-17- سردر 37
2-8-19- دیوار باغ 38
2-8-20- عمارت اندرونی 39
2-8-21- - فضاهای خدماتی 39
2-8-22- صفه و سکو سازی 39
2-8-23- مبلمان و اثاثیه 40
2-8-24- جمع بندی و نتیجه گیری 40
2-8-25- طبیعت گرایی 41
22-8-26- پرهیز از فضای سبز بی حاصل، پرهیز از بیهودگی 41
2-8-27- طرح هندسی 42
2-8-29- فضای باز استراحت – ایجاد سایه 42
2-8-29- ترکیب طبیعت و ساختمان 42
2-9- مطالعات موسیقی بجنورد 44
2-9-1- زبان کردی 44
2-9-2- لباس و پوشش مردمان کرد 44
2-9-3- پوشاک مردان کرد 45
2-9-4- موسیقی و حرکات موزون محلی کردی 45
2-9-5- -موسیقی مقامی 46
2-9-6- موسیقی آوازی 46
2-9-7- موسیقی مذهبی 46
2-9-8- موسیقی حماسی 46
فصل سوم
3-1وضعیت کالبدی
عناوین 52
1-3-1مشخصات جغرافیایی بجنورد 53
1-3-2 شرایط اقلیمی منطقه 54
4-3-1شیب زمین 58
1-3-5آلودگی های ممکن 59
1-3-6جنس خاک و عمق آبهای زیر زمینی 59
1-3-7سیستم حرکت آبهای سطحی دشت بجنورد 59
1-3-8شرایط آب و هوای استان 60
1-3-9توده های هوایی موثر بر اقل 60
نه
1-3-10وضعیت بادها 60
1-3-11بررسی و مطالعه جهت و سرعت بادهای غالب 61
1-3-12حداکثر سرعت باد درماه ( متر برثا نیه) 61
1-3-13تعداد روزهای برفی و بارانی ایستگاه بجنورد(87-1378) 62
1-3-14نمای رطوبت نسبی ایستگاه بجنورد (84-1965) 63
1-3-15دما 63
1-3-16ساعات آفتابی 64
1-3-17زاویه قبله در شهر بجنورد 65
فصل چهارم
بررسی نمونه های موجود
4-1-تاریخ فضای اجرای موسیقی 66
4-1-1- بین النهرین 66
4-1-2- مصر 67
4-1-3 یونان باستان 67
4-1-4- روم باستان 68
4-1-5- صدر مسیحت 68
4-1-6- قرون وسطی 69
4-2-1- پروژه برای سالن کنسرت بزرگ تهران (نادر اردلان) 75
4-2-2- تالار فیلارمونیک برلین(هانس شارون) 76
4-2-3- شهر موسیقی (کریستین پورتز امپارک) 76
فصل پنجم
استاندارد های فضا
5-1-آکوستیک در تالار کنسرت 78
5-1-1- طراحی اکوستیکی تالارها 78
5-1-2-فرم سقف در بالای صحنه: 80
5-1-3- محاسبه امواج پس آوا 81
5-1-4- مدت واخنش 82
5-1-5- امواج ساکن در شنود سرا و استودیوهای کوچک 82
انواع امواج ساکن 82
5-2- خلاصه ای از رئوس نکات لازم برای طراحی یک سالن از دیدگاه 82
12- احکام مربوط به سطوح داخل: 83
5-2-1- مصالح مورد نیاز برای عایق بندی صوتی 84
5-2-2- تراکم شنوندگان 84
5-2-3- انتخاب مواد جاذبه های آکوستیکی 84
رادیاتورها 86
تلفن ها 87
5-3-1 ویژگی فیزیکی 87
5-3-2 ویژگی های ذهنی 89
ده
5-4-2 تفاوت های ملی تالارها 90
5-4-2-1- در فضای مکانی غرب 90
5-4-2-2 فضای مکانی شرق 90
5-4-3- انعطاف پذیری تالارها: 91
5-4-4 گونه شناسی افقی سالن ها 91
5-4-5 انتظارات عمومی از فضای تالارها 92
5-4-6 بررسی انواع سالنها 92
سالنهای کنسرت بدون صحنه 92
5-4-7 سالن بزرگ و بالکن 93
5-4-8 صحنه 93
5-4-9موقعیت مکانی 95
5-4-10پارکینگ اتومبیل 95
5-4-11تالار تماشاچیان 95
5-4-12- ارتفاع سالن 96
5-4-13اتاق کنترل نور و صدا 97
5-4-14سن (جایگاه) 97
5-4-15- هال انتظار 97
5-4-16- خروجی ها در آمفی تاتر 98
5-4-17- آکوستیک در تالار 98
5-4-18- ملاحظات طراحی 98
5-4-19- مصالح 99
5-2-اصول و معیارهای کلی در طراحی تالارها 99
5-2-1-قاب خمشی بتنی 100
5-2-2قاب خمشی فولادی 100
5-2-3قاب خمشی بتنی با دیوار برشی 101
5-2-4-قاب ساده فولادی با بادبند یا دیوار برشی 101
1-2-4-2- سیستم باربر سقف 101
1-3-4-2- بررسی و انتخاب سیستم تأسیسات 102
1-3-4-2- معرفی سیستم های تأسیسات 102
5-3-2سیستم های مولد حرارت مرکزی 102
5-4-تالار و زیر مجموعه آن 102
5-4-1-سرو غذا و نوشیدنی در رستوران 103
5-4-2-انواع سرویس دهی 103
5-4-3-طراحی داخلی رستوران 104
5-4-4جو رستوران 104
5-4-5رستوران 105
5-4-6ساختمان رستوران 105
5-4-7- لوازم رستوران 105
5-4-8-مشخصات کلی میزهای رستوران 106
5-4-9-چیدن میزها 106
یازده
5-4-10-انواع میزها 106
5-4-11-میزهای چرخدار(trolly)ترولی 107
5-4-12ظروف سرویس رستوران 108
5-4-13 Chef& dish شف اندیش چیست؟ 108
5-4-14-دستمال سفره napkin 108
5-4-15- دستمال سرویس 109
5-4-16- شماره روی میزها 109
5-4-17- کاپیتان اردر 110
5-4-18-مهماندار 110
5-4-19- وظایف مهماندار 111
5-4-20- مدیر غذا و نوشابه یاf &b food and beverage manager 111
عنوان انگلیسی 112
منابع 113
چکیده:
با توجه به اینکه در گذشته از
باغ و بناهای داخل آن با نامها و عملکردهای مختلفی استفاده می شده و
همچنین نیازهای وافری که در شهرهای امروزی و جدید به چشم می خورد ، با به
کار بردن باغ ها و کوشک های قدیمی به شیوه امروزی و مدرن می توان بر چنین
مشکلاتی چیره شد . از جمله نیاز های شدید برای بکار بردن مجدد باغ های
ایرانی ، نیاز به برگزاری جشن ها و اعیاد مثل جشن ازدواج و جشن های محلی
دیگر می باشد که وجود عنصر باغ و ترکیب آن با ساختمان تالار ، می تواند
کمک بزرگی برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم باشد . به همین دلیل بر آن
شدیم تا چنین مکانی را با نام گذاری باغ تالار موسیقی که نمونه ی بارزی از
فرهنگ و سنت قدیم به شیوه امروزی است بنا کنیم . در این پروژه سعی بر آن
شده تا با تلفیق معماری مدرن و سنتی ، راهی نو برای برگزاری این مراسم
اصیل ایجاد کنیم . تالار این پروژه به علت برگزاری مراسم موسقی دارای
استانداردهای خاص تالار موسیقی می باشد . که در این تالار با تلفیق باغ
ایرانی و مجموعه سنتی ، محیطی زیبا برای این مراسم ایجاد کردید . از لحاظ
داشتن چنین اماکنی برای برگزاری جشن ها دارای کمبود شدید می باشد . این
نیاز را می توان در گذر ا پارک ها و فضا های سبز عمومی که اجبارا عروس
داماد برای گرفتن عکس های خود به چنین مکان های عمومی رجوع می کنند ، حس
کرد . کمبود تالارباغ ها در شهرها باعث شده که اماکن سبز عمومی که محلی
برای رفت و آمد عموم مردم می باشد ، مکانی شود برای عکاسی و فیلم برداری
مجالس خصوصی . به دلیل کمبود ها و مشکلات ذکر شده در شهری که به تازگی
مرکز استان واقع شده و بی شک بر جمعیت آن افزوده می شود و این مراسم به
کرات تکرار می شود نیاز به داشتن مجموعه ای که در بر گیرنده ی تمامی عناصر
جشن و مراسم ازدواج باشد الزامی است .